Ceramics and Contemporary Arts. Emergence of Milenary Practices in 21st Century

Authors

  • Mariel Tarela Taller Cerámica Complementaria. Facultad de Bellas Artes Universidad Nacional de La Plata.

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e004

Keywords:

Ceramics, practices, contemporary arts

Abstract

In recent years, contemporary ceramic art has emerged showing new expressions of other kinds of perception and covering areas that were restricted to this discipline before the second half of the 20th century. We focus on the transformations within the context of contemporary arts that comprise the rising and flourishing of artistic ceramic practices at the present. The works of five contemporary artists show a complex present shaped based on visibilities and invisibilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mariel Tarela, Taller Cerámica Complementaria. Facultad de Bellas Artes Universidad Nacional de La Plata.

References

Agamben, G. (2005). Profanaciones. Buenos Aires, Argentina: Adriana Hidalgo.

Aizicovich, A. (2017). Relación de dependencia [Instalación]. Recuperada de http://untref.edu.ar/muntref/noticias/andres-aizicovich-ganador-del-premio-braque-2017/

Aranda, J., Wood, B., Kuan, V. (ed.). (2010). What Is Contemporary Art? Recuperado de http://www.e-flux.com/journal/what-is-contemporary-art-issue-one/

AA. VV. (2012). Documenta 13 [Muestra]. Recuperado de https://universes.art/es/documenta/2012/

Baggio, G. (2009). Motivo para sábana (Variaciones cromáticas y formales) [Cerámica esmaltada]. Recuperada de http://www.gabrielbaggio.com/catalogo.html

Baggio, G. (2011). Elogio de la profanación [Cerámica esmaltada]. Recuperada de http://www.gabrielbaggio.com/catalogo.html

Belting, H. (1983). Das Ende der Kunstgeschichte? Berlin, Deutschland: Deutscher Kunstverlag.

Bürger, P. (1974). Teoría de la vanguardia. Barcelona, España: Península.

Danto, A. (2006). Después del fin del arte. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

De Certeau, M. (1999). La invención de lo cotidiano. Ciudad de México, México: Universidad Iberoamericana.

Gadamer, H. G. (1996). La actualidad de lo bello. Barcelona, España: Paidós.

Infocerámica. (2018). Precios récord en subastas de cerámica. Recuperado en http://www.infoceramica.com/2018/04/precios-record-en-subastas-de-ceramica/

Insurralde, P. (2017). Música Congelada [instalación]. Recuperada de: http://pabloinsurralde.blogspot.com.ar/p/enlaces.html

Insurralde, P. (2014). Rita Flores. Recuperado de: http://pabloinsurralde.blogspot.com/p/enlaces.html

Lyotard, J. F. (1979). La Condición Postmoderna. Barcelona, España: Ediciones Cátedra.

Pierpaoli, D. (2013). Sobre bibliotecas [instalación]. Recuperada de: http://www.deborapierpaoli.com.ar/textos/8/oh-si-existiera

PNUD/UNESCO. (1994). Visión del arte latinoamericano en la década de 1980. Lima, Perú: UNESCO y Centro Wilfredo Lam.

Oliveras, E. (2017). Estética. La cuestión del arte. Buenos Aires, Argentina: Emecé.

Raulet, G. (Ed.). (2010). Werke und Nachlaß. Kritische Gesamtausgabe Band 19: Walter Benjamin. Über den Begriff der Geschichte. Hamburg, Deutschland: Suhrkamp Verlag.

Shiner, L. (2010). La invención del arte. Una historia cultural. Barcelona, España: Paidós.

Smith, T. (2012). Qué es el arte contemporáneo. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.

Tiedemann, R. (Ed.). (1982). Walter Benjamin Gesammelte Schriften. Band 5 Das Passagen-Werk. Frankfurt am Main, Deutschland: Suhrkamp Verlag.

Published

2018-11-29

How to Cite

Tarela, M. (2018). Ceramics and Contemporary Arts. Emergence of Milenary Practices in 21st Century. Arte E Investigación, (14), e004. https://doi.org/10.24215/24691488e004