From Rugenda’s Human Landscape to Laso’s Collective Portrait
Las Tapadas in 19 Th-Century Peruvian Painting
DOI:
https://doi.org/10.24215/24691488e124Keywords:
Peru, painting, 19th century, iconography, tapadasAbstract
This study examines how pictorial aesthetics in Peru transformed from costumbrista to romantic following the country’s independence in the first half of the 19th century. It looks at the work of both foreign artists, such as Juan Mauricio Rugendas and Raymond Monvoisin, and local artists, including Pancho Fierro and Francisco Laso. The image of the ‘tapadas’ is part of the nation’s new iconography, alongside biblical references such as those related to the figure of Tamar.Downloads
References
Alomía, M. (2015). La influencia de la Biblia en la historia del Perú. Revista Theologika, (25), 179–207.
Argüello del Canto, C. (2017). Las tapadas. Una propuesta sobre la representación de la prostitución en la pintura del Siglo de Oro. BSAA Arte, (83), 235–252.
Bass, L. R. y Wunder, A. (2009). The Veiled Ladies of the Early Modern Spanish World: Seduction and Scandal in Seville, Madrid and Lima [Las damas veladas de la temprana Edad Moderna española: seducción y escándalo en Sevilla, Madrid y Lima]. Hispanic Review, (77), 97–144.
Bornay, E. (1998). Mujeres de la Biblia en la pintura del Barroco. Cátedra.
Catelli, L. (2012). Pintores criollos, pintura de castas y colonialismo interno: Los discursos raciales de las agencias criollas en la Nueva España del periodo virreinal tardío. CILHA, (17), 146–174.
Cisneros Sánchez, M. (1975). Pancho Fierro y la Lima del 800. Seix Barral.
Costa, M. de F. y Diener, P. (2021). Rugendas: el artista viajero. Centro de Investigaciones Diego Barros Arana.
Defourneaux, M. (1964). La vida cotidiana en España en el Siglo de Oro. Hachette.
Del Águila Peralta, A. (2003). Los velos y las pieles: cuerpo, género y reordenamiento social en el Perú republicano (Lima 1822–1872). Instituto de Estudios Peruanos.
Garrido García, G. (2023). La cobijada y su cobijado. Iconografía e historia. Revista de Folklore, (491), 60–98.
González Esparza, V. (2022). Las pinturas de castas o el obscuro objeto del deseo. Cuadernos de Historia del Arte de la Universidad Nacional de Cuyo, (39), 23–98.
Guzmán Badillo, M. E. (2018). Los imaginarios femeninos a finales del siglo XVIII y sus representaciones visuales. Fuentes Humanísticas, (57), 47–63.
Katzew, I. (2004). La pintura de castas. Turner.
Kusunoki Rodríguez, R. (2017). Ignacio Merino: pintor de Historia. 200 años. Municipalidad Metropolitana de Lima.
Luo, X. (2024). Featherweight trade: How pitch paper paintings bridge Peru and Canton in the 19th Century [El comercio del peso pluma: cómo las pinturas de papel de brea tendieron puentes entre Perú y Cantón en el siglo XIX]. Provenance, (5), 11–20.
Majluf, N. (2022). La invención del indio: Francisco Laso y la imagen del Perú moderno. Instituto de Estudios Peruanos.
Montalbetti, M. (2007). Ante un cuadro de Laso. Revista Psicoanálisis, (5), 123–138.
Peralta Ruiz, V. y Walker, Ch. F. (2006). Viajeros naturalistas, científicos y dibujantes. De la ilustración al costumbrismo en las artes (siglos XVIII y XIX). En R. Mujica (Ed.), Visión y símbolos: Del Virreinato criollo a la República peruana (pp. 243–273). Banco de Crédito del Perú.
Porras Barrenechea, R. y Bayly, J. (1959). Pancho Fierro. Ediciones del Instituto de Arte Contemporáneo.
Pratt, M. L. (2010). Ojos imperiales. Literatura de viajes y transculturización. Fondo de Cultura Económica.
Romera, A. R. (1951). Historia de la pintura chilena. Editorial del Pacífico.
Rosas Mayén, N. (2016). La tapada limeña y su traza moruna: un análisis histórico e iconográfico desde una perspectiva rizomática. Delaware Review of Latin American Studies, (17). http://udspace.udel.edu/handle/19716/19908
Tauzín-Castellanos, I. (2021). Los álbumes de Costumbres peruanas de Leoncio Angran. Historia y Cultura, (32), 171–188.
Terreros Roldán, D. y Villegas Torres, F. (2021). Historia de la indumentaria virreinal: En búsqueda del origen de un traje tradicional para Lima. Municipalidad Metropolitana de Lima.
Tristán, F. (2022). Peregrinaciones de una paria. Fondo Editorial de la UNMSM.
Villegas Torres, F. (2011). El costumbrismo americano ilustrado: el caso peruano. Imágenes originales en la era de la reproducción técnica. Anales del Museo de América, (19), 7–67.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The acceptance of the manuscript by the magazine means the non-exclusive cession of the property rights of the authors in favour of the editor, who allows the reuse, after publication (post print), under a license Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International. According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Arte e Investigación the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine. Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the National University of La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.





