The Power of The (un)seen

The Ellipsis as A Political Strategy of Representation

Authors

  • Valentina Mariani Facultad de Artes. Diseño y Ciencias de la Cultura. Universidad Nacional del Nordeste

Keywords:

Latin America, women’s representation, ellipsis, installation

Abstract

Based on the analysis of the installations Puente Kyha by Claudia Cassarino, Desapego by Celeste Massin and Blisters del cuerpo by Patricia Hakim, this work seeks to explore the power of ellipsis as a response to the representation of women in western civilization art. The generalized meaning of ellipsis refers to the intentional omission of certain elements of discourse to provoke effects in the viewer. However, in a context in which the nude has been the most commonly used genre to represent or portray women, the decision to depict a female body but not in an explicit way works as a political strategy of representation, like a response to the «hypervisibility of women as objects of representation and their persistent invisibility as creative subjects» (Mayayo, 2003, p. 21).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acaso, M. (2009). El lenguaje visual. Editorial Paidós.

Berger, J. (2000). Modos de ver. Editorial Gustavo Gili S.A.

Casarino, C. (s. f.). Página web de la artista. https://www.claudiacasarino.com/es

Ciafardo, M. (2020). La enseñanza del lenguaje visual: bases para la construcción de una propuesta alternativa. Papel Cosido.

Durand, J. (1972). Retórica e imagen publicitaria. En Ch. Metz y otros, Análisis de las imágenes (pp. 81-115). Editorial Tiempo Contemporáneo.

Geat, A. (2020). Lo personal es artístico. Cuestiones de género y feminismo en las artes visuales del Nordeste argentino [Tesis doctoral inédita, Universidad Nacional de Córdoba].

Giunta, A. (2017). Artistas mujeres en América Latina. Notas para un análisis político de las imágenes. Atlántica, 58(3), 1-4. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/82538

Gluzman, G. (2013). El vértigo de lo lento de Mónica Millán: presentar mundos. Caiana, Revista de Historia del Arte y Cultura Visual del Centro Argentino de Investigadores de Arte (CAIA), 2, 1-13. https://caiana.caiana.com.ar/wp-content/uploads/2023/03/gluzman-1.pdf

Hakim, P. (s. f.). Página web de la artista. https://patriciahakim.com.ar

Massin, C. (s. f.). Página web de la artista. https://celestemassin.wixsite.com/celestemassin

Mayayo, P. (2003). Historias de mujeres, historias del arte. Editorial Cátedra.

Nead, L. (2013). El desnudo femenino. Arte, obscenidad y sexualidad. Tecnos / Alianza. Traducción de Carmen González Martín.

Olmedo Barchello, S. M., Achinelli Báez, M. F. y Ayala Alfonso, D. E. (2016). Asociatividad en las mujeres tejedoras paraguayas en el distrito de Yataity, Guairá, Paraguay. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 12(1), 43-60. https://doi.org/10.18004/riics.2016.julio.43-60

Published

2025-07-16

How to Cite

Mariani, . V. . . (2025). The Power of The (un)seen: The Ellipsis as A Political Strategy of Representation. Arte E Investigación, (27), e119. Retrieved from https://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/aei/article/view/2018