To Archive, Watch Over and Perpetuate

A Conversation Between Archives About La Rosa Blindada

Authors

  • Ana Sol Pontaquarto Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata
  • Guillermina Gomez Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata
  • Sol Nava Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691879e052

Keywords:

La Rosa Blindada, Representation, DIPBA, AméricaLEE

Abstract

In the present work, we intend to reflect about the possibilities of representation from different archives that address the same case, starting from a Dirección de Inteligencia de la Provincia de Buenos Aires surveillance report, concerning the Mesa Redonda organized by La Rosa Blindada in the year 1965. We propose to analyze comparatively how the tense dialogue of archived information within its democratization in the digital files from the portal AméricaLEE, as well as the politics and strategies of each archive in the construction of the representations. Now, as never before the archive constitutes the repository from which is possible to write another’s histories (Giunta, 2010).

References

AméricaLEE. El portal de revistas latinoamericanas del CeDInCI. (2021). La Rosa Blindada. https://americalee.cedinci.org/portfolio-items/la-rosa-blindada/

Benjamin, W. (abril de 1934). El autor como productor. Discurso en el Instituto para el Estudio del Fascismo en París.

Carsen, M. V. (2008). El significado de La Rosa Blindada en el ámbito intelectual argentino de la década de 1960. Temas de historia argentina y americana, XXII, enero-junio. 67-83. https://repositorio.uca.edu.ar/bitstream/123456789/10529/1/significado-rosa-blindada-ambito.pdf

Chartier, R. (1994). El mundo como representación. En El mundo como representación, Estudios sobre historia cultural (pp. 45-61). Gedisa.

Comisión Provincial por la Memoria. (s.f). LA DIPPBA. https://www.comisionporlamemoria.org/archivo/la-dippba/

Giunta, A. (2010). Archivos. Políticas del conocimiento en el arte de América Latina. ERRATA. Revista de Artes Visuales,1. (s.p.)

Foucault, M. (1979). Introducción y capítulo III: El enunciado y el archivo. Selección. [Apunte de cátedra]. Teoría de la Historia, Facultad de Artes, Universidad Nacional de La Plata, Argentina.

Mangieri, J. L. y Kohan, N. (1998). Prólogo. En La Rosa Blindada (pp. 9-17). https://rebelion.org/docs/129729.pdf

Policía de la Provincia de Buenos Aires. SIPBA. Archivo y Fichero. Mesa A Estudiantil. Centro de Documentación y Archivo Comisión Provincial por la Memoria. 4 de noviembre de 1965.

Published

2024-05-17

How to Cite

Pontaquarto, A. S. ., Gomez, G. ., & Nava, S. (2024). To Archive, Watch Over and Perpetuate: A Conversation Between Archives About La Rosa Blindada. Nimio, (10), e052. https://doi.org/10.24215/24691879e052

Issue

Section

Students' productions