Methodology in The Field of Art
Reflections on Teaching and Research
DOI:
https://doi.org/10.24215/24516643e031Keywords:
Research, methodology, science, art, teachingAbstract
In this piece of writing I am interested in addressing some queries about the research and teaching of methodology in the feld of art, which guide the refection and denaturing processes regarding conceptions and practices. What do we understand by scientifc research? What is science? What is the Research Methodology? What does research mean in the feld of art? And in line with this frst conceptual refection, how to teach to investigate? How to transmit a practice? What are the axes that guide it?References
Caballero M. (2016). Teoría de la práctica artística. Fundamentos para una mirada situada del campo estético y cultural; EDULP, La Plata, Argentina.
Castro-Gómez, S. & Grosfoguel, R. (Eds.). (2007). El giro decolonial. Refexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá, Colombia: Siglo del Hombre.
De Sousa Santos, B. (2015). Una Epistemología del Sur. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno.
Freire, P. (2008). Pedagogía de la autonomía. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno.
García, S. & Belén, P. (2013). Aportes epistemológicos y metodológicos a la investigación artística. Fundamentos, conceptos y diseño de proyectos. Saarbrücken, Alemania: Académica Española.
Merhy, E. (mayo-agosto de 2006). Educación permanente en salud: una estrategia para intervenir en la micropolítica del Trabajo en Salud. Revista Salud Colectiva, 2(2), 147-160.
Palermo, A. (2006). El acceso de las mujeres a la educación universitaria. Revista Argentina de Sociología, 4(7), 11-46.
Samaja, J. (1999). Epistemología y metodología. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Eudeba.
Samaja, J. (2004). Proceso, diseño y proyecto. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: JVE.
Tuhiwai Smith, L. (2016). A descolonizar las metodologías. Santiago de Chile, Chile: LOM.
Vicente, S. (2006). Arte y parte. La controvertida cuestión de la investigación artística. En R. Gotthelf (Dir.), La investigación desde sus protagonistas. Senderos y estrategias (pp.191-206). Mendoza, Argentina: Editorial de la UNCuyo.
Villoro, L. (2002). Creer, saber, conocer. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno.
Wood, L. (2017). La lógica en la creación. La ciencia, el arte, la vida cotidiana. En C. M. Azaretto (Comp.), Investigar en arte (pp. 39-74). Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/64154
Wood, L. (2019). Lectura metodológica de la investigación en el campo del arte. Ponencia presentada en las 9.a Jornadas de Investigación en Disciplinas Artísticas y Proyectuales. Facultad de Artes de la Universidad Nacional de La Plata, La Plata, Argentina. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/81415
Ynoub, R. (2014). Cuestión de Método. Apuntes para una metodología crítica. Ciudad de México, México: Cengage Learning Editores.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The acceptance of the manuscript by the magazine means the non-exclusive cession of the property rights of the authors in favour of the editor, who allows the reuse, after publication (post print), under a license Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International.
According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Metal the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine. Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the Universidad Nacional de La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.