Feminisms in Children’s Theater

Children’s Theater Theory and Feminist Epistemology

Authors

  • Germán Casella Instituto de Historia del Arte Argentino y Americano. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/24516643e024

Keywords:

Theatre, infancies, epistemologies, intersectionality, situated knowledges

Abstract

Some concepts of feminist theories will be exchanged with studies on childhood in the search for the building of a children’s theatrical theory and its tensions in terms of sex-gender. We will work on the assumption that the child, as the signifier of the scenic event, has already been signified because it is a permanent social category. Thus, gender will be taken as a strategic operator to dismantle said assertion, focusing on two concepts of feminist epistemologies: intersectionality and situated knowledges.

References

Bustelo Graffigna, E. (2012). Notas sobre infancia y Teoría: un enfoque latinoamericano. Salud Colectiva, 8(3), 287-298.

Carli, S. (2002). Niñez, pedagogía y política. Transformaciones de los discursos acerca de la infancia en la historia de la educación argentina entre 1880 y 1955. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Miño & Dávila.

Casella, G. (2020). Teatro para niños y performatividad de género. El teatro infantil platense como estrategia de crianza heteronormada (Tesis de maestría). Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/98494

Diker, G. (2009). ¿Qué hay de nuevo en las nuevas infancias? Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Universidad Nacional de General Sarmiento.

Dubatti, J. (2012). Introducción a los estudios teatrales. Propuedéutica. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Athuel.

Gaitán, L. (2006). La nueva sociología de la infancia. Aportaciones de una mirada distinta. Política y Sociedad, 43(1), 9-26.

Haraway, D. (1995). Ciencia, cyborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza. Madrid, España: Cátedra.

hooks, b. [1984] (1992). El poder de descreer. Cambiando las perspectivas sobre el poder. En S. Chejter (Comp.), El sexo natural del Estado. Mujeres: alternativas para la década de los 90 (pp. 161-172). Montevideo, Uruguay: Nordan.

Richard, N. (2002). Género. En C. Altamirano (Comp.). Términos críticos de Sociología de la Cultura (pp. 95-101). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Sormaní, N. (2004). El teatro para niños. Del texto al escenario. Rosario, Argentina: Homo Sapiens Ediciones.

Viveros Vigoya, M. (2016). La interseccionalidad: una aproximación situada a la dominación. Debate Feminista, (18), 1-17.

Published

2021-12-13

How to Cite

Casella, G. (2021). Feminisms in Children’s Theater: Children’s Theater Theory and Feminist Epistemology. Metal, (7), e024. https://doi.org/10.24215/24516643e024

Issue

Section

Artículos y ensayos