Narco’s Music

Stereotypes of «the Latin American»

Authors

  • Mariano Ferrari Instituto de Investigación en Producción y Enseñanza del Arte Argentino y Latinoamericano. Facultad de Artes Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/4516643e018

Keywords:

Stereotype, music, series, Latin America, cultural imaginary

Abstract

Series have become one of the most popular audiovisual formats of our times and music, which forms part of them, has become a language that operates from the symbolic as a fundamental narrative and communicative element. This article proposes an analysis around the relationship between musical, sound and semantic elements of music of the American series Narcos and the reproduction of sociocultural stereotypes linked to the Latin American.

References

Amarante, R. (2015). Tuyo. En Narcos (A Netflix Original Series Soundtrack) [CD]. Estados Unidos: Lakeshore Records. Disponible en https://youtu.be/GJm7H9IP5SU

Bandoneón de bolsillo. (19 de abril de 2014). El Territorio. Recuperado de https://www.elterritorio.com.ar/bandoneon-de-bolsillo-7232257698915104-et

Belinche, D. y Ciafardo, M. (2008). Los estereotipos en el arte. Un problema de la educación artística. Los artistas son de piscis. La Puerta FBA, (3), 27-38. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/39793

Brewda, B., Piñeiro, M., Cullel, P. (Productores) y Caetano, A. (Director). (2002). Tumberos [Serie]. Argentina: Ideas del Sur.

Bromfman, P. (2016). Narcos, Season 2 (A Netflix Original Series Soundtrack) [CD]. Estados Unidos: Lakeshore Records. Disponible en https://open.spotify.com/album/49Qb3S79ev6Xno2TeJCsNg

Bromfman, P. (2016). Narcos, Season 2 (A Netflix Original Series Soundtrack) [CD]. Estados Unidos: Lakeshore Records. Disponible en https://open.spotify.com/album/69Ne0hPtLHOTk0PU9RZC2p

Bromfman, P. (2017). Narcos: Season 3 (A Netflix Original Series Soundtrack) [CD]. Estados Unidos: Gaumont Televison USA. Disponible en https://open.spotify.com/album/3yeyu5R49M1ZYq8Vc7GdEc

Brugge, P. (Productor) y Mann, M. (Productor y Director). (1999). The Insider [El informante] [Película]. Estados Unidos: Spyglass Entertainment.

Capinam, J. C. (Autor) y Gil, G. (Compositor). [1967] (1987). Soy loco por ti, América. En Soy loco por ti, América [CD]. Brasil: Warner Music. Disponible en https://youtu.be/6rw5dVXJLHs

De Campos, A. [1968] (2003). Balanço da bossa e outras bossas. San Pablo, Brasil: Editorial Perspectiva.

Duarte Loza, D. (2018). Música imagen y cuerpo: Arte indisciplinario de América Latina (Tesis de doctorado). Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/67831

Gamarnik, C. E. (septiembre de 2009). Estereotipos sociales y medios de comunicación: un círculo vicioso. Questión, 1(23), 1-6. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/33079

González Iñárritu, A. (Productor y Director). (2000). Amores Perros [Película]. México: Altavista Films, Zeta Films.

Jofre Leal, P. (7 de noviembre de 2019). Que se entienda de una vez: América de los americanos [Entrada de blog]. Recuperado de https://www.telesurtv.net/bloggers/Que-se-entiendade-una-vez-America-de-los-americanos-20191107-0004.html

Lakeshore Records. (28 de noviembre de 2015). Pedro Bromfman. Narcos Composer Interview [Pedro Bromfman. Entrevista al compositor de Narcos] [Archivo de video]. Disponible en https://youtu.be/kOoFg1Jh-Mo

Padilha, J. (Director). (2015 - 2017). Narcos [Serie]. Estados Unidos: Gaumont International Television, Netflix.

Piazzolla, A. (1977). Cité tango. En Persecuta [CD]. Buenos Aires, Argentina: Carosello Records. Rago, M., Álvarez, N., Zito, P. (Productores) y Szifrón, D. (Director). (2002). Los Simuladores [Serie]. Argentina: Tao Films, Telefé.

Ruddy, A. S. (Productor) y Coppola, F. F. (Director). (1972). The Godfather [El padrino] [Película]. Estados Unidos: Paramount Pictures, AlfranProductions.

Santamaría Delgado, C. (2005). De la generalidad de lo genérico al género: La industria musical y la producción de identidades latinoamericanas en la primera mitad del siglo XX. Ponencia presentada en el 6.º Congreso de la Rama Latinoamericana IASPM-LA. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina.

Santaolalla, G. (1998). Iguazú. En Ronroco [CD]. Los Ángeles, Estados Unidos: Nonesuch Records.

Tobar, H. (11 de enero de 2019). Para Hollywood, los latinos solo son narcotraficantes. Clarín. Recuperado de https://www.clarin.com/new-york-times-international-weekly/hollywoodlatinos-solo-narcotraficantes_0_eeO5mr0Za6.html

UNIR. La Universidad en Internet. (19 de abril de 2011). Entrevista a Federico Jusid (1 de 2) – UNIR, grado Comunicación [Archivo de video]. Disponible en https://youtu.be/P65JO_anHdY

Vpro Vrije Geluiden extra. (25 de noviembre de 2018). Narcos song origins: Rodrigo Amarante (Giovanca interview) [Archivo de video]. Disponible en https://youtu.be/w60DutwCF_4

Zanuck, D. F. (Productor) y Cummings, I. (Director). (1940). Down Argentine Way [Película]. Estados Unidos: 20th Century Studios.

Published

2020-07-26

How to Cite

Ferrari, M. (2020). Narco’s Music: Stereotypes of «the Latin American». Metal, (6), e018. https://doi.org/10.24215/4516643e018

Issue

Section

Artículos y ensayos