Live. The Televised Rock in Latin America between 1960 and 1990

Authors

  • María Paula Cannova Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/25249215e006

Keywords:

Rock, Latin America, television, phonographic industry

Abstract

In this article we study the reformulation thatlive Latin American television produces in theoperative concepts of rock in the region, asurban popular music, based on the theoreticalframework provided by philosophicalmaterialism with respect to formal television(Bueno, 2000). We analyzed the transformationsof some musical concepts made by musiciansand audiovisual producers from their interactionin the television broadcast. We also considerthe links with the multinational phonographicindustry. Argentine and Brazilian televisionprograms are considered as samples of theanalysis units.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bond, B. (1968). Yo, Billy Bond [EP]. Buenos Aires, Argentina: Music Hall.

Bourdon J. (1997). El directo: una política de la voz o la televisión como promesa incumplida. Revista Réseaux, 15(81), 61-78.

Bueno, G. (2000). Televisión: Apariencia y Verdad. Barcelona, España: Gedisa.

Bulla, G. (2008). Televisión argentina en los 60: la consolidación de un modelo de largo alcance. En G. N. Mastrini (Ed.), Mucho Ruido y pocas leyes. Economía y políticas de comunicación en la Argentina (pp. 113-134). Buenos Aires, Argentina: La Crujía.

Duprat, R. y Gaya, L. (1968). Os maestros premiados [LP], San Pablo, Brasil: Phillips.

Gil, G. (1968). Domingo no parque. En Gilberto Gil [LP], San Pablo, Brasil: Phillips.

Homem de Mello, Z. (2003). A Era dos festivais. Uma Parábola. San Pablo, Brasil: Editora 34.

Keightley, K. [2001] (2006). Reconsiderar el rock. En S. Frith y otros (Comps.), La otra historia del Rock. Aspectos clave del desarrollo de la música popular: desde las nuevas tecnologías hasta la política y la globalización (pp. 155-194). Barcelona, España: Ediciones Robinbook.

Mastrini, G. N. (2013). Las industrias culturales en Argentina (Tesis de doctorado). Departamento de periodismo III, Universidad Complutense de Madrid, Madrid, España.

Mattos, S. (1992). Un perfil de la televisión brasileña: 40 años de historia (1950-1990). Comunicación y sociedad, (16-17), 45-74.

Middleton, R. (1999). Form. En B. Horner y T. Swiss (Eds.), Key terms in Popular Music and Culture (pp. 146-148). Oxford, Inglaterra: Wiley-Blackwell.

Páez, F. (1984). Del 63. En Del 63 [CD]. Buenos Aires, Argentina: Emi Music.

Pérez Ornia, J. R. (2011). ¿Qué es la televisión? En J. La Ferla (Comp.), Televisiones. Coloquio internacional sobre TV (pp. 17- 39), Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Fundación Telefónica.

Ribeiro, S. (1967). A grande final Festival TV Record [DVD], Brasil: TV Record.

Duarte, G. R. (2006). Acordes precisos e discursos dissonantes: debates estéticos e políticos em torno da Tropicália. En TEMAS & MATIZES, (10), 46-52.

Shuker, R. [1994] (2001). Understanding Popular Music. Londres, Inglaterra: Routledge.

Terra, R. y Calil, R. (2010). Una noite em 67 [Documental]. Brasil: Video Filmes.

Veloso, C. (1967). Alegría [EP]. Brasil: Philips.

Published

2019-04-26

How to Cite

Cannova, M. P. (2019). Live. The Televised Rock in Latin America between 1960 and 1990. Clang, (5), e006. https://doi.org/10.24215/25249215e006

Issue

Section

Articles