Resent Music Teaching

A Transfeminist View

Authors

  • Cecilia Segura Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/25249215e049

Keywords:

Musical teaching, transfeminism, training trajectories

Abstract

This writing reflects different experiences from my academic trajectory in music education by questioning cis-heteronormative pedagogical foundations. Through a transfeminist standpoint, re-sensing becomes the fundamental axis guiding this quest to find new ways of teaching and learning music. In this context, various sections will critically review the aesthetic ideals of Modernity that still circulate and reproduce within music education institutions. Addressing the disruptive potential inherent in transfeminist proposals and practices, we will explore the importance of reclaiming notions of body and corporeality, curricular justice, and affectivity as pivotal categories in the music teaching and learning processes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Attali, J. (1977). Ruidos. Ensayo sobre economía política de la música. Editorial Ruedo Ibérico.

Carabetta, S. M. (2019). La música como objeto de conocimiento. Aportes para una justicia curricular. Trayectoria. Práctica Docente en Educación Artística, (6), 7-18. https://www.ojs.arte.unicen.edu.ar/index.php/trayectoria/article/view/660

Castellanos, S., Falconi Trávez, D. y Viteri, M. E. (2013). Resentir lo queer en América Latina: diálogos desde/con el Sur. Editorial EGALES.

Fernández, J. (2003). Los cuerpos del feminismo. En D. Maffía (Comp.), Sexualidades migrantes. Género y transgénero. Editorial Feminaria.

flores, v. (2013). «interruqciones». Ensayos de poética activista. Escritura, política, pedagogía. La Mondonga Dark.

Gutiérrez, M. L. (2012). El banquete de las musas. Aproximación al arte feminista a través de la obra «The dinner party». Insituto de Estudios Almerienses.

Jiménez, J. (1986). Teoría del arte. Editorial Metrópolis.

Lirussi, L. (2022). ¡Artistas!, no musas. Boletín De Arte, (24), e048. https://doi.org/10.24215/23142502e048

Nochlin, L. (2001). ¿Por qué no han existido grandes artistas mujeres?. En K. Cordero e I. Sáenz (Comps.), Crítica feminista en la teoría e historia del arte (pp. 283-289). Conaculta-Fonca.

Rolnik, S. (2001). ¿El arte cura?. Editorial Quaderns portátils.

Published

2024-09-18

How to Cite

Segura, C. . (2024). Resent Music Teaching: A Transfeminist View. Clang, (10), e049. https://doi.org/10.24215/25249215e049

Issue

Section

Articles