Delving Into the Version
The Circularity of The Creative Process in The Teaching of Popular Music
DOI:
https://doi.org/10.24215/25249215e048Keywords:
Version, popular music, teaching, arrangement, interpretationAbstract
In the study of the creative processes of popular music in institutionalized teachinglearning situations, the need to establish a classification and differentiation that favors the effectiveness of didactic actions is noted. Terms such as theme, composition, arrangement, interpretation and version are commonly used in the framework of classes, but their meanings in terms of the objects and processes they involve are not framed in conventions that allow their clear individualization. In this work we develop a proposal for the consideration of these materials and moments of musical production that establishes a distinction of the partial stages of the creative process and the circularity in its modes of articulation.Downloads
References
Aharonián, C. (septiembre de 1990). Direccionalidad sociocultural y concepto de versión en mesomúsica. Presentado en V Jornadas Argentinas de Musicología, Buenos Aires, Argentina.
Aharonián, C. (agosto de 2000). Músicas Populares y Educación en América Latina. Presentado en III Congreso Latinoamericano de la Asociación Internacional para el Estudio de la Música Popular (IASPM-AL) Bogotá, Colombia. https://iaspmal.com/index.php/2016/03/02/actas-iii-congreso-bogota-colombia-2000/
Aharonián, C. (2007). Músicas populares del Uruguay. Universidad de la República.
Bauman, R. (1992). Performance. En Folklore, cultural performances, and popular entertainments. A Communications [Folklore, performances culturales y espectáculos populares]. Centered Handbook, Richard Bauman editor, New York- Oxford. Oxford University Press,: 41-49. Traducción: Cecilia Benedetti y Carolina Crespo, grupo de investigación del proyecto UBACYT “Folclore en las grandes ciudades”, Buenos Aires, 2004.
Belinche, D. y Larregle, M. E. (2006). Apuntes sobre apreciación musical. Editorial de la Universidad Nacional de La Plata (EDULP).
Colli, A. (2016). El piano en la música cubana: desarrollo rítmico del son a la timba. En S. Romé (Comp.) I Congreso Internacional de Música Popular: epistemología, didáctica y producción. (pp. 161-180) Facultad de Bellas Artes, UNLP. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/76778
Fessel, P. (2000). Condiciones de linealidad en la música tonal. Arte e Investigación (4), 84-89.
Fessel, P. [1996] (2005). Hacia Una Caracterización Formal del Concepto de Textura. Revista del ISM, 1(5), 75-93. https://doi.org/10.14409/ism.v1i5.514
Fischerman, D (6 de junio de 2010). La música no existe sin la interpretación. Página 12. https://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/espectaculos/3-18205-2010-06-06.html
Gascón, J. y Polemann, A. (septiembre de 2022). La consideración de la textura en la enseñanza de la música popular. Presentado en 10º Jornadas de Investigación en Disciplinas Artísticas y Proyectuales (JIDAP) 2022, Facultad de Bellas Artes de la Universidad Nacional de La Plata, La Plata, Argentina. https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/148632
López Cano, R. (2011). Lo original de la versión. De la ontología a la pragmática de la versión en la música popular urbana. Revista Consensus (16), 57-82.
Madoery, D. (2000). El arreglo en la música popular. Revista Arte e Investigación 4(4), 90-95.
Madoery, D. (mayo de 2007). Género-tema-arreglo. Marcos teóricos e incidencias en la educación de la música popular. Presentado en I Congreso Latinoamericano de Formación Académica en Música Popular de la Universidad de Villa María, Villa María, Argentina.
Ochoa, A. M. (2003). Músicas locales en tiempos de globalización. Grupo Editorial Norma.
Polemann, A. (2023). La guitarra en el tango rioplatense: recursos de acompañamiento al canto. Propuestas de análisis, categorías y conceptos como soporte para su enseñanza. [Tesis de doctorado] Facultad de Artes de la Universidad Nacional de La Plata. https://doi.org/10.35537/10915/166525
Polemann, A. (2011). La clase de instrumento. Un espacio para la producción de sentido. Revista Clang (3), 65-71. https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/49599
Polemann, A. (julio de 2013a). La interpretación musical en la construcción de la versión en la música popular. Presentado en X Reunión de Antropología del Mercosur, Córdoba, Argentina. Polemann, A. (2013b). La versión en la música popular. Revista Arte e Investigación (9), 95-101. https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/39580
Polemann, A. (2015). La construcción de la versión en la música popular. Un abordaje didáctico. En Música Popular. Epistemología y didáctica en la música Latinoamericana. Facultad de Bellas Artes, Universidad Nacional de La Plata.
Schoenberg, A. [1965] (2004). Fundamentos de la composición Musical. Real Musical.
Vega, C. [1965]. Mesomúsica. Un ensayo sobre la música de todos. Revista del Instituto de Investigación Musicológica «Carlos Vega» (3) (1979). Repositorio UCA. https://repositorio.uca.edu.ar/bitstream/123456789/995/1/mesomusica-ensayo-musica-todos.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The acceptance of the manuscript by the magazine means the non-exclusive cession of the property rights of the authors in favour of the editor, who allows the reuse, after publication (post print), under a license Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International.
According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Clang the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine. Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the Universidad Nacional de La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.