Delving Into the Version

The Circularity of The Creative Process in The Teaching of Popular Music

Authors

  • Alejandro Polemann Instituto de Investigación en Producción y Enseñanza del Arte Argentino y Latinoamericano (IPEAL). Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/25249215e048

Keywords:

Version, popular music, teaching, arrangement, interpretation

Abstract

In the study of the creative processes of popular music in institutionalized teachinglearning situations, the need to establish a classification and differentiation that favors the effectiveness of didactic actions is noted. Terms such as theme, composition, arrangement, interpretation and version are commonly used in the framework of classes, but their meanings in terms of the objects and processes they involve are not framed in conventions that allow their clear individualization. In this work we develop a proposal for the consideration of these materials and moments of musical production that establishes a distinction of the partial stages of the creative process and the circularity in its modes of articulation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aharonián, C. (septiembre de 1990). Direccionalidad sociocultural y concepto de versión en mesomúsica. Presentado en V Jornadas Argentinas de Musicología, Buenos Aires, Argentina.

Aharonián, C. (agosto de 2000). Músicas Populares y Educación en América Latina. Presentado en III Congreso Latinoamericano de la Asociación Internacional para el Estudio de la Música Popular (IASPM-AL) Bogotá, Colombia. https://iaspmal.com/index.php/2016/03/02/actas-iii-congreso-bogota-colombia-2000/

Aharonián, C. (2007). Músicas populares del Uruguay. Universidad de la República.

Bauman, R. (1992). Performance. En Folklore, cultural performances, and popular entertainments. A Communications [Folklore, performances culturales y espectáculos populares]. Centered Handbook, Richard Bauman editor, New York- Oxford. Oxford University Press,: 41-49. Traducción: Cecilia Benedetti y Carolina Crespo, grupo de investigación del proyecto UBACYT “Folclore en las grandes ciudades”, Buenos Aires, 2004.

Belinche, D. y Larregle, M. E. (2006). Apuntes sobre apreciación musical. Editorial de la Universidad Nacional de La Plata (EDULP).

Colli, A. (2016). El piano en la música cubana: desarrollo rítmico del son a la timba. En S. Romé (Comp.) I Congreso Internacional de Música Popular: epistemología, didáctica y producción. (pp. 161-180) Facultad de Bellas Artes, UNLP. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/76778

Fessel, P. (2000). Condiciones de linealidad en la música tonal. Arte e Investigación (4), 84-89.

Fessel, P. [1996] (2005). Hacia Una Caracterización Formal del Concepto de Textura. Revista del ISM, 1(5), 75-93. https://doi.org/10.14409/ism.v1i5.514

Fischerman, D (6 de junio de 2010). La música no existe sin la interpretación. Página 12. https://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/espectaculos/3-18205-2010-06-06.html

Gascón, J. y Polemann, A. (septiembre de 2022). La consideración de la textura en la enseñanza de la música popular. Presentado en 10º Jornadas de Investigación en Disciplinas Artísticas y Proyectuales (JIDAP) 2022, Facultad de Bellas Artes de la Universidad Nacional de La Plata, La Plata, Argentina. https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/148632

López Cano, R. (2011). Lo original de la versión. De la ontología a la pragmática de la versión en la música popular urbana. Revista Consensus (16), 57-82.

Madoery, D. (2000). El arreglo en la música popular. Revista Arte e Investigación 4(4), 90-95.

Madoery, D. (mayo de 2007). Género-tema-arreglo. Marcos teóricos e incidencias en la educación de la música popular. Presentado en I Congreso Latinoamericano de Formación Académica en Música Popular de la Universidad de Villa María, Villa María, Argentina.

Ochoa, A. M. (2003). Músicas locales en tiempos de globalización. Grupo Editorial Norma.

Polemann, A. (2023). La guitarra en el tango rioplatense: recursos de acompañamiento al canto. Propuestas de análisis, categorías y conceptos como soporte para su enseñanza. [Tesis de doctorado] Facultad de Artes de la Universidad Nacional de La Plata. https://doi.org/10.35537/10915/166525

Polemann, A. (2011). La clase de instrumento. Un espacio para la producción de sentido. Revista Clang (3), 65-71. https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/49599

Polemann, A. (julio de 2013a). La interpretación musical en la construcción de la versión en la música popular. Presentado en X Reunión de Antropología del Mercosur, Córdoba, Argentina. Polemann, A. (2013b). La versión en la música popular. Revista Arte e Investigación (9), 95-101. https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/39580

Polemann, A. (2015). La construcción de la versión en la música popular. Un abordaje didáctico. En Música Popular. Epistemología y didáctica en la música Latinoamericana. Facultad de Bellas Artes, Universidad Nacional de La Plata.

Schoenberg, A. [1965] (2004). Fundamentos de la composición Musical. Real Musical.

Vega, C. [1965]. Mesomúsica. Un ensayo sobre la música de todos. Revista del Instituto de Investigación Musicológica «Carlos Vega» (3) (1979). Repositorio UCA. https://repositorio.uca.edu.ar/bitstream/123456789/995/1/mesomusica-ensayo-musica-todos.pdf

Published

2024-09-18

How to Cite

Polemann, A. (2024). Delving Into the Version: The Circularity of The Creative Process in The Teaching of Popular Music. Clang, (10), e048. https://doi.org/10.24215/25249215e048

Issue

Section

Articles