Sound Intervention of The Piece Coeur by Bussotti

Sound Space Treatment

Authors

  • Leticia Molinari Universidad Nacional del Sur

DOI:

https://doi.org/10.24215/25249215e045

Keywords:

Sound space, structure, electroacustic music

Abstract

In this work, we propose an approach to the electroacoustic intervention carried out by the composer Ricardo de Armas in the work Coeur by Sylvano Bussotti with an interest in the treatment of sound space. To this end, we carry out a description of materials and sound gestures, behaviors and relations of the whole, structural analysis and dimensional qualities. For this, we have detailed the concepts at stake and some of the theoretical approaches as Basso, Cetta, Edelstein and Saitta. We propose that the use of mixed media enriches and expands the acoustic space through the incorporation and edition of new sources, the addition of tonal heights and the extension of the register and the textural treatment, among other procedures.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, M del C. (2002). Aprender a escuchar música. Antonio Machado libros.

Araya, P. (2018). Objetos sonoros y configuraciones texturales dinámicas del sonido en la música instrumental contemporánea. Perspectiva Interdisciplinaria del Laboratorio de Creación Musical, 1(2), 97-136.

de Armas, R. (s.f.). Intervención, apropiación, cita y resignificación: ampliando el espectro creativo. http://www.ricardodearmas.mibvc.com.ar/

Basso, G. (2006). Percepción Auditiva. Universidad Nacional de Quilmes.

Cetta, P. (2009). Integración de la música al espacio virtual. En: G. Basso, O. Di Liscia y J. Pampin, (Comps.), Música y Espacio: ciencia tecnología y estética (pp. 271-286). Universidad Nacional de Quilmes.

Delalande, F. (1995). La Música es un Juego de Niños. Ricordi.

Di Liscia, O. (2010). Algunas reflexiones sobre la espacialidad del sonido en el marco de la producción discográfica comercial y la música electroacústica. LIS-Letra imagen sonido-Ciudad mediatizada, (5), 158-162.

Eguía, M. y Edelstein, O. (2007). The Acoustic Grid [La Grilla Acústica]. En A. Barboza (Ed.), Insert-zehn kooperationen zwischen kunst und wissenschaft (pp. 30-36). Gutleut Verlag.

Fessel, P. (2009). Descentramiento y concreción del espacio en la música del siglo XX. En G. Basso, O. Di Liscia y J. Pampin (Comps.), Música y Espacio: ciencia tecnología y estética (pp. 261- 269). Universidad Nacional de Quilmes.

Kendall, G. (2009). La interpretación de la espacialización electroacústica: atributos espaciales y esquemas auditivos. En G. Basso, O. Di Liscia y J. Pampin (Comps.), Música y Espacio: ciencia tecnología y estética (pp. 241-258). Universidad Nacional de Quilmes.

Minsburg, R. (2010). Percepción de la simultaneidad sonora en música electroacústica. En el Límite. Escritos sobre arte y tecnología, (1), 35-43.

Murray Schafer, R. (1998). Cuando las palabras cantan. Ricordi Americana.

Saitta, C. (2016). El timbre como factor estructurante. Espacio Sonoro, (40), 1-9.

Sigal, R. (2014). Estrategias compositivas en la música electroacústica. Universidad Nacional de Quilmes.

Published

2024-09-18

How to Cite

Molinari, L. . (2024). Sound Intervention of The Piece Coeur by Bussotti: Sound Space Treatment. Clang, (10), e045. https://doi.org/10.24215/25249215e045

Issue

Section

Articles