Dossier Presentation
Ramiro Musotto of All Bahias
DOI:
https://doi.org/10.24215/25249215e035Abstract
El periodista Diego Oscar Ramos, quizás uno de los mayores conocedores de la vida de Ramiro Musotto, tituló «El legado del mensajero» a la nota de 2009 que escribió pocos días después del fallecimiento del músico, ocurrido el 11 de septiembre de ese año. Siguiendo esa idea, este dossier presenta un recorte de las distintas posibilidades de análisis —entre varias, por razones que explicitaré más adelante— que ese legado convoca en la Argentina.Downloads
References
Castro, Armando Alexandre (2015). Percussivo, plugado e eletrônico: identidades pulsantes no movimento musical baiano contemporâneo. En Valente, H. et al. (eds.), Música y territorialidades: los sonidos de los lugares y sus contextos socioculturales. Actas del XI Congreso de la IASPMAL (pp. 241-247). Letra e Voz.
Corti, B. y Mellid, L. (septiembre de 2022). Civilização & barbarye. La intersección de lo contrapuesto según Ramiro Musotto. [Objeto de conferencia]. XV Congreso de la IaspmAL, Instituto de Música de la PUCV, Valparaíso, Chile.
De Souza Miranda, E. (2018). O uso de elementos idiomáticos do berimbau em experimentações composicionais colaborativas [Tesis de Maestría, Instituto de Artes, Universidade Estadual Paulista «Júlio de Mesquita Filho»]. https://repositorio.unesp.br/handle/11449/157304
Díaz, J. D. (2021). Africanness in action: essentialism and musical imaginations of Africa in Brazil. Oxford University Press.
Galm, E. (2010). Tension and «Tradition»: Explorations of the Brazilian Berimbau by Naná Vasconcelos, Dinho Nascimento and Ramiro Musotto. Luso-Brazilian Review, New Perspectives on Brazilian Instrumental Music 48 (1), 79-99.
Galm, E. (2011). The Berimbau. Soul of Brazilian Music. University Press of Mississippi.
Gilroy, P. (1993). The Black Atlantic. Modernity and Double Consciousness. Harvard University Press.
Guerreiro, Goli (2010). Terceira diaspora. O porto da Bahia. Editora Corrupio. Nuevos Puentes (31 de octubre de 2009) [Programa de radio]. Cumpleaños de Ramiro Musotto. https://www.podomatic.com/podcasts/nuevospuentes/episodes/2009-10-31T19_16_22-07_00
Paganelli, P. (mayo de 2023). Ramiro Musotto - Educador. Traducir en el Atlántico Negro. [Objeto de conferencia]. II Ciclo Afro Poéticas da Diaspora Africana. Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, Cachoeira, Brasil. https://www.youtube.com/live/Hh078pnASJg?feature=share
Rouco de Urquiza, N. (2013). Procesos de postproducción en las hibridaciones entre arte, tecnología y naturaleza. Música tecno-autóctona en los casos de Lisandro Aristimuño, Ramiro Musotto y Grupo Tonolec. Ponencia presentada en las X Jornadas Nacionales de Investigación en Arte en Argentina, Facultad de Bellas Artes, UNLP, Argentina. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/42645/Documento_completo.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Seminara, C. (2021). Curtir el cuero. Propuestas pedagógicas desde el tambor latinoamericano. UNR Editora.
Ramos, D. O. (26 de septiembre de 2009). Ramiro Musotto: el legado del mensajero. Suplemento Cultural Nexo del Periódico Ático, pp. 1-3. https://issuu.com/nexodeluxe/docs/nexo_ed_28
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The acceptance of the manuscript by the magazine means the non-exclusive cession of the property rights of the authors in favour of the editor, who allows the reuse, after publication (post print), under a license Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International.
According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Clang the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine. Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the Universidad Nacional de La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.