Graciela Paraskevaídis and The Claem

Before and After in Her Musical Practice

Authors

  • María Lihuen Sirvent Universidad Estatal de Nueva York en Buffalo, Estados Unidos

DOI:

https://doi.org/10.24215/25249215e031

Keywords:

Latin american identity, Paraskevaídis, piano, CLAEM

Abstract

Graciela Paraskevaídis was Latin American by a conscious effort based on an ideological positioning, inherent to her professional practice. Her time at the Centro de Altos Estudios Musicales (CLAEM), where she was a fellow in the years 1965 to 1966, led to this breaking point by connecting her with colleagues from different Latin American countries. To uphold the impact of this experience on her music, we will analyze 5 piezas para piano written in 1964, and we will contrast this analysis with her later piano work. This will allow us to characterize qualities that define her music and thus begin to understand how these qualities were dawning in her early work. We will also be able to document artistic pursues that she may have discarded.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Áñez, D. (2011). Silence, Repetition and Staticity: Non-Discursive Elements in Selected Works for Piano by Graciela Paraskevaídis, Eduardo Bértola and Mariano Etkin, (Tesis de doctorado). Facultad de Música de la Universidad de Montreal, Canadá.

Áñez, D. (2014). La música para piano de Graciela Paraskevaídis. En O. Corrado (Comp.), Estudios sobre la obra musical de Graciela Paraskevaídis (pp. 55–61). Gourmet Musical Ediciones.

Castiñeira de Dios, J. (2011). La música en el Di Tella, resonancias de modernidad. Secretaría de cultura de la presidencia de la Nación.

Corrado, O. [Comp.] (2014). Estudios sobre la obra musical de Graciela

Paraskevaídis. Gourmet Musical Ediciones.

GP-magma. (s.f.). http://www.gp-magma.net/contacto.html

GP-magma. (s.f.). Testimonios. http://www.gp-magma.net/es_testimonio.html

Prudencio, C. (2014). El grito en el cielo. En O. Corrado (Comp.), Estudios sobre la obra musical de Graciela Paraskevaídis (pp. 15–18). Gourmet Musical Ediciones.

Schinca, J. (13 de julio de 2015). JIDAP2013 UNLP 2º parte. [Archivo de video]. Youtube. https://youtu.be/otq7gbgZBD8?t=995

Latinoamérica Música. (s.f.). Biografías. https://www.latinoamerica-musica.net/bio/paraskevaidis-in.html

Paraskevaídis, G. (1996). cd m a g m a / nueve composiciones. http://www.gpmagma.net/pdf/txt_e/sitio-cd-magma-PLANTILLA.pdf

Paraskevaídis, G. (2002). Jacqueline Nova en el contexto latinoamericano de su generación. A Contratiempo, (12), 19-27. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7642222

Paraskevaídis, G. (1998). Contra la olvidación. http://www.gp-magma.net/pdf/partituras/contra_la_%20olv.pdf

Paraskevaídis, G. (octubre de 1999). La investigación musical en su laberinto. Conferencia de clausura en el 1º Foro de Investigación, Universidad de los Andes, Santa Fe de Bogotá, Colombia.

Paraskevaídis, G. (2011). De mitos y Leyendas. http://www.gp-magma.net/pdf/txt_e/sitio-CLAEM-2011.pdf

Published

2022-09-14

How to Cite

Sirvent, M. L. . (2022). Graciela Paraskevaídis and The Claem: Before and After in Her Musical Practice. Clang, (8), e031. https://doi.org/10.24215/25249215e031

Issue

Section

Articles