Rock & Pop, Sound Poetics of Massiveness

Authors

  • Julio Schinca Facultad de Artes, Universidad Nacional de La Plata
  • María Verónica Benassi Facultad de Artes, Universidad Nacional de La Plata
  • Gastón Paganini Facultad de Artes, Universidad Nacional de La Plata
  • Juan Ignacio Ricard Facultad de Artes, Universidad Nacional de La Plata
  • Cecilia Segura Facultad de Artes, Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/25249215e030

Keywords:

Rock, pop, massiveness, poetics, musical analysis

Abstract

The Rock & Pop are genres constitutive of contemporary urban popular music. Its beginnings, during the second half of the 20th century, are inseparable from a cultural industry that, by then, was already highly developed. For this reason, his productions with a massive and global reach, propitiated a particular poetics. Its power fascinated the youth by establishing identity rites, types of consumption, iconic idols bearers of fun, of rebellion, and of breaking with the established adult mandate. This writing synthesizes from the music and its analysis something of all that. It is the result of an investigation -in process- carried out in a pandemic, within the framework of the PIBA Projects, sponsored by the Faculty of Arts, of the National University of La Plata and to whom we are fully grateful.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Belinche, D. (2016). Arte, poética y educación. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Artes.

Belinche, D. (2021). Fundamentación de la cátedra Introducción a la producción y el análisis. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Artes.

Cócaro, G. (22 de febrero 2021). Pibas con pelotas. La casa invita. Radio AM 750.

Fischerman, D. (2004). Efecto Beethoven. Paidós.

Fu, E. (1 de noviembre de 2019). Knowledge Drop: Nirvana’s MTV Unplugged in New York Performance Wasn’t Actually Unplugged. Genius. https://genius.com/a/nirvana-s-mtv-unplugged-in-new-york-performance-wasn-t-actuallyunplugged

García, M. P. (2009 [1847]). Tratado completo del arte del canto. (Trad. Eduardo Grau). Melos Ediciones musicales.

Grinberg, M. (1970). Agarrate!!! Testimonios de la música joven en Argentina. Editorial Galerna.

Grohl, D. (28 de octubre 2019). Nirvana’s MTV Unplugged at 25: A bizarre phenomenon that epitomized the Nineties’ spirit. Headtopics. https://headtopics.com/uk/nirvana-s-mtv-unplugged-at-25-a-bizarre-phenomenon-thatepitomised-the-nineties-spirit-9197361

Hobsbawn, E. (2006 [1994]). Historia del siglo XX. Crítica.

Husson, R. (1965). El canto. (Trad. Carmela Giuliano). Cuadernos de EUDEBA. EUDEBA.

Milano, L. (2014). Usina Posporno. Disidencia sexual, arte y autogestión en la pospornografía. Ed. Título.

Perelló, J.; Monserrat Caballé, M. y Guitart, E. (1975). Canto-Dicción (Foniatría Estética). Ed. Científico - Médica de Barcelona.

Pérez Santana, L.E. (2016). El hombre como animal simbólico. Revisiones sobre el ser y la cultura. La Colmena: Revista de la Universidad Autónoma del Estado de México. (91). 123-125. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5658801.pdf

Ryan, K. (8 de septiembre de 2006). Interview: Dave Grohl. Avclub. https://www.avclub.com/dave-grohl-1798209638

Robles Duarte, P. (22 de enero 2021) Patricia Sosa sobre el documental de Gustavo Santaolalla: «Es horrible y machista». R2820. https://www.r2820.com/amppatricia-sosa-sobre-el-documental-de-gustavo-santaolalla-es-horribley-machista.htm

Siegel, A. (14 de noviembre 2018). Three Feet From God: An Oral History of Nirvana «Unplugged». The ringer. https://www.theringer.com/music/2018/11/14/18087878/nirvana-unplugged-oral-history-kurt-cobain

Spinetta, L. A. (1975) Encadenado al Ánima (Canción). En Durazno Sangrando. Invisible. CBS.

Sosa, P. (1987) Tratando de cambiar el mundo. En Tratando de cambiar el mundo. RCA/Ariola/BMG.

Sosa, P. (1993) Luz de mi vida. En Luz de mi vida. EMI.

Walser, R. (1998) The rock and roll era. En D. Nicholls (Comp.), The Cambridge History of American Music. pp.345-387. Cambridge University Press.

Published

2022-09-14

How to Cite

Schinca, J. ., Benassi, M. V. ., Paganini, G. ., Ricard, J. I. ., & Segura, C. . (2022). Rock & Pop, Sound Poetics of Massiveness. Clang, (8), e030. https://doi.org/10.24215/25249215e030

Issue

Section

Articles