¿Rock and Roll or Rock and Balls?

Authors

  • Cecilia Segura Facultad de Artes. Universidad Nacional de la Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/25249215e028

Keywords:

rock, gender, women, dissenting identities

Abstract

This article will attempt to address the problems involved in the hegemonic position of the heterocismale -as a social category- as a reference within the rock music circuit, since the beginning of this cultural movement. Could we talk about an invisible stage? Or rather from a circuit that excludes non-hegemonic identities in the musical environment? How are the contours that delimit the space of public appearance of women and people of the LGTBIQ+ community constructed? Why do certain identities find it more difficult to establish themselves professionally in the different areas of rock?

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aiello, J. (12 de febrero de 2019). José Palazzo sobre el cupo femenino en el

Cosquín Rock: «No hay suficientes mujeres con talento». Indiehoy. https://

indiehoy.com/noticias/jose-palazzo-cupo-femenino-cosquin-rock-nosuficientes-

mujeres-talento/

Branz, J. B. (2017). Masculinidades y Ciencias Sociales: una relación (todavía) distante. Descentrada. Revista interdisciplinaria de feminismos y género, 1, (1), e006. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.7719/pr.7719.pdf

Bolla, L. (2018). Cartografías feministas materialistas: relecturas heterodoxas del marxismo. Nómadas, (48), 117-134. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.8977/pr.8977.pdf

Butler, J. (1998). Performative Acts and Gender Constitution: An Essay on Phenomenology and Feminist Theory. Theatre Journal, 40, (4), 519-531.

Carballo, J. (2017). Masculinidades y feminismos. Virus Editorial. https://www.viruseditorial.net/paginas/pdf.php?pdf=masculinidades-y-feminismo.pdf

Femenías, M. L., y Bolla, L. (2019). Narrativas invisibles: Lecturas situadas del feminismo materialista francés. La Aljaba, 23, 91–105. https://doi.org/10.19137/aljaba-2019-230105

Guillaumin, C. (2005). Práctica de poder e idea de Naturaleza. En O. Curiel y J. Falquet (Comps.). El patriarcado al desnudo. Tres feministas materialistas. Brecha Lésbica.

Green, L. (1997). Música, género y educación. Editorial Morata.

Jiménez, J. (1986). Imágenes del hombre. En La experiencia artística como proceso. Ed. Tecnos.

Ley 27.539 de 2019. Cupo femenino y acceso de artistas mujeres a eventos musicales. 20 de diciembre de 2019. D. O. No. 99096/19.

Led Zeppelin. (1971). When the levee breaks [Canción]. En Atlantic.

Lynn, B. (1964) ¡Oh Baby! (We Got A Good Thing Goin’ [Canción]. En Jamie Record.

Memphis, Minnie. (1929). When the levee breaks [Canción]. En Columbia.

Recanati, B. (2020). Mostras del rock. Ediciones Futurock.

Rolling Stones.(1965) ¡Oh Baby! (We Got A Good Thing Goin’ [Canción]. En London Records.

Schnait, N. (1987). Los códigos de la percepción, del saber y de la representación en una cultura visual. TipoGráfica, (4). 26-29.

Tabet, P (2005). Las manos, los instrumentos y las armas. En O. Curiel y J. Falquet (comps.). El patriarcado al desnudo. Tres feministas materialistas. Buenos Aires: Brecha Lésbica.

Viñuela Suárez, L. (2003). La construcción de las identidades de género en la música popular. Dossiers feministes, (7). 11-31. https://www.raco.cat/index.php/DossiersFeministes/article/view/102462

Published

2022-09-14

How to Cite

Segura, C. . (2022). ¿Rock and Roll or Rock and Balls?. Clang, (8), e028. https://doi.org/10.24215/25249215e028

Issue

Section

Articles