La Ciudad: Incorporation in The Music of Cergio Prudencio

Authors

  • Rodrigo Piérola Matos Instituto de Investigación en Producción y Enseñanza del Arte Argentino y Latinoamericano, Facultad de Artes, Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/25249215e026

Keywords:

Latin American art, Contemporary music, Indigenous population, Cultural interaction, Composition

Abstract

This article will try to track in “La Ciudad” (1980) the strategies used by the composer Cergio Prudencio to integrate the elements of Aymara musical practice and the forms of musical production of the Western tradition from his idea of incorporation. This research contributes, on one hand, to the systematization and description of significant procedures for the development of Latin American academic music at the end of the 20th century; and on the other hand, to describe the solutions founded by the composer to incorporate the two practices mentioned in equity terms (an idea that we will develop below).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aharonián, C (2002). La necesidad de decir…de no callar. Entrevista con Cergio Prudencio. Ciencia y Cultura – Universidad Católica Boliviana “San Pablo”, 2002(11), 106 – 109.

Aimaretti, M (2019). El grupo Ukamau suena como la cordillera – Entrevista a Cergio Prudencio. Secuencias – Revista de historia del cine, 2019(49 – 50), 141 – 157. https://doi.org/10.15366/secuencias2019.49-50

Dkyllman. (12 de enero de 2012). Cergio Prudencio [Archivo de video]. https://www.youtube.com/watch?v=z2p_YFDUH2k

Etkin, M. (16 de enero de 1972). Reflexiones sobre la música de vanguardia

en América Latina. La Opinión, p. 12. https://www.latinoamerica-musica.net/historia/pdfs/CLAMC%20I%20completo.pdf

Kramer, J D. (1988). The Time of Music [El Tiempo de la Música]. Schirmer Books.

Mastropietro, C (2014). Música y Timbre. El estudio de la Instrumentación desde

los fenómenos tímbricos. Ediciones Al Margen.

Paraskevaídis, G (2013). La presencia de compositores argentinos en los Cursos Latinoamericanos de Música Contemporánea. Revista Argentina de Musicología. Dossier: Música culta argentina de los siglos XX y XXI, 2013(14), 53-76. http://ojs.aamusicologia.ar/index.php/ram/article/view/73

Prudencio C (2007). La Ciudad. [Partitura]. (Versión original publicada en 1986).

Prudencio, C (2010). La Ciudad. En Hay que caminar sonando. Escritos, ensayos, entrevistas [Libro+CD]. Fundación Otro Arte. https://www.youtube.com/watch?v=YxBLq2Lm-Iw&t=1762s

Prudencio, C (septiembre, 2015). Desde dos Entrañas. Ponencia presentada en el Coloquio Música y Pueblos Indígenas de América organizado por el Centro de Documentación Musical “Lauro Ayestarán” dirigido por Coriún Aharonián. Montevideo, Uruguay.

Queltehues Artesa. (19 de abril de 2016). Cergio Prudencio – Rengo 2016 [Archivo de video]. https://www.youtube.com/watch?v=n-GhCL3ow8U&t=1329s

Rojas Forero, D. F. (2015). Interculturalidad en el Mundo Altiplánico Andino: Entrevista al Compositor Boliviano Cergio Prudencio. A Contratiempo – Revista de música en la cultura, 2015(1). http://www.musigrafia.org/ acontratiempo/?ediciones/revista-26/artculos/interculturalidad-en-el-mundoaltiplnico- andino---entrevista-al-compositor-boliviano-cergio-prudenci.html

Vázquez, H. G (2015). Conversaciones en torno al CLAEM: entrevistas a compositores becarios del Centro latinoamericano de Altos Estudios Musicales del Instituto Torcuato Di Tella. Instituto Nacional de Musicología “Carlos Vega”.

Published

2022-09-14

How to Cite

Matos, R. P. . (2022). La Ciudad: Incorporation in The Music of Cergio Prudencio. Clang, (8), e026. https://doi.org/10.24215/25249215e026

Issue

Section

Articles