Tonality and Avant- Garde

Authors

  • Emiliano Seminara Instituto de Investigación en Producción y Enseñanza del Arte Latinoamericano. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/25249215e021

Keywords:

Tonality, Avant-garde, atonalism, serialism, indeterminancy

Abstract

This paper introduces the general characteristics of the tonal system and its evolution during the period between the seventeenth and nineteenth centuries and the relationship of these general postulates with the proposals of rupture of the first avant-garde movements of the twentieth century for initial música and sound students at the Arts Faculty (FDA) of the National University of La Plata (UNLP).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, T. (1975). Filosofía de la nueva música. Frankfurt am Maim, Alemania: Suhrkamp Verlag.

Adorno, T. (1970). Reacción y progreso y otros ensayos. Barcelona, España: Tusquets.

Boulez, P. (2009). Pensar la música hoy. Murcia, España: Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos Técnicos de la región de Murcia, Conserjería de Educación y Cultura de la región de Murcia, Fundación Cajamurcia.

Cage, J. (2002). Silencio. Madrid, España: Ardora ediciones.

Feldman, M. (2012). Pensamientos verticales. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Caja Negra.

Fischerman, D. (1998). La música del siglo XX. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Hobsbawn, E. (2012). La era del imperio. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Crítica.

Rosen, C. (1994). Formas de sonata. Barcelona, España: Labor.

Schaeffer, P. [1966] (2008). Tratado de los objetos musicales (A. Cabezón de Diego, Trad.). Madrid, España: Alianza.

Published

2021-06-21

How to Cite

Seminara, E. (2021). Tonality and Avant- Garde. Clang, (7), e021. https://doi.org/10.24215/25249215e021

Issue

Section

Articles