Rice Pudding... Do I Want to Get Married?

Authors

  • Cecilia Segura Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata / Facultad de Humanidades, Artes y Ciencias Sociales. Universidad Autónoma de Entre Ríos

DOI:

https://doi.org/10.24215/25249215e020

Keywords:

Nursery rhyme lyrics, oral tradition, gender stereotypes

Abstract

Traditional children’s songs are characterized by being transmitted orally from generation to generation, so participation and listening to this type of artistic production naturalize values, ideas and structures that contribute to the continuity and validation of the hegemonic discourse. This article focuses on the analysis of some lyrics of songs intended for childhood, considering their strong symbolic load in which the stereotypes that are reproduced make the continuity of sexual dimorphism and roles assigned to the hegemonic sex/gender system, based on the binary of being-female and being-male.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Butler, J. y Lourties, M. (1 de octubre de 1998). Actos performativos y constitución del género: un ensayo sobre fenomenología y teoría feminista. Debate Feminista, 18. https://doi.org/10.22201/cieg.2594066xe.1998.18.526

Cantando con Adriana. (2007). Familia de dedos. Cantando con Adriana-Pepa Vol. 6 [CD]. Disponible en https://www.youtube.com/watch?v=8pdjFY6rNY4

Grüner, E. (2000). El arte, o la otra comunicación. Documento presentado en la 7. a Bienal de La Habana. La Habana, Cuba. Recuperado de http://blogs.unlp.edu.ar/bellasartesestetica/files/2011/10/el-arte-o-la-grc3bcner.pdf

La Pequeña Pandilla. (2015). La paloma blanca. Canciones infantiles [CD]. Disponible en https://www.youtube.com/watch?v=kcWButJKx38

Los Chikilines. (2012). Arroz con leche. En El reino del revés [CD]. Disponible en https://www.youtube.com/watch?v=LuH75Ir1rXc

Martínez, A. (2011). Los cuerpos del sistema sexo/género. Aportes teóricos de Judith Butler. Revista de Psicología, (12), 127-144. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.5641/pr.5641.pdf

McClary, S. (2003). Lo narrativo en la música absoluta: identidad y diferencia en la tercera sinfonía de Brahms (Trad. Recuero, P.). Quodlibet, (25), 140-157.

Pro Música Niños Rosario. (1979). Un pajarito se casó. Para que los chicos canten y bailen [CD]. Disponible en https://www.youtube.com/watch?v=1wc8WL06UKM

Rich, A. (1980). La heterosexualidad obligatoria y la existencia lesbiana. Nueva York, Estados Unidos: Blood, Bread & Poety, Selected Prose.

Schnaith, N. (1988). Los códigos de la percepción, del saber y de la representación en una cultura visual. TipoGráfica, (4), 26-29. Recuperado de https://www.revistatipografica.com/1988/05/01/tpg-4/

Scott, J. W. (2011). Género e historia. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica; Universidad Autónoma de la Ciudad de México.

Serenata Guayanesa. (1971). A la una. Cantemos con los niños Vol. 8 [CD]. Disponible en https://www.youtube.com/ watch?v=rcCufQQXmRM&list=RDEMoErogpjM6Qz0V7X2C5_Jng&start_radio=1

The Toy Band. (2015). En un bosque de la China [Canción]. Disponible en https:// www.youtube.com/watch?v=lcuHf-gUngY&feature=youtu.be

Tu y yo Cantando. (2013). El patio de mi casa. Canta juego Vol. 2 [CD]. Disponible en https://www.youtube.com/watch?v=DrDwNThCk5w

Wittig, M. (1992). El pensamiento heterosexual y otros ensayos. Barcelona, España: Egales.

Published

2021-06-21

How to Cite

Segura, C. (2021). Rice Pudding. Do I Want to Get Married?. Clang, (7), e020. https://doi.org/10.24215/25249215e020

Issue

Section

Articles