Cantata Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit by J. S. Bach

Phonetic Analysis for Its Interpretation

Authors

  • Mariano Nicolás Guzmán Laboratorio para el Estudio de la Experiencia Musical. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/25249215e018

Keywords:

Cantata, Bach, phonetic analysis, pronunciation

Abstract

Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit is a famous German cantata by the composer J. S. Bach. In this work, we described its pronunciation through a detailed phonetic analysis that has allowed us to specify the sounds to be studied and propose effective solutions to its diction difficulties. Thus, we hope to contribute to the development of quality German musical performances.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adams, D. (2008). A handbook of diction for singers: Italian, German, French [Manual de dicción para cantantes: italiano, alemán, francés]. Nueva York, Estados Unidos: Oxford University Press.

Bach, J. S. (c. 1707). Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit [El tiempo de Dios es el mejor de todos]. Mühlhausen, Alemania.

Becker, T. (2012). Einführung in die Phonetik und Phonologie des Deutschen [Introducción a la fonética y fonología del alemán]. Darmstadt, Alemania: Wissenschlaftliche Buchgesellschaft.

Carranza, R. (2013a). Análisis del texto «To daffodils» del Ciclo de las flores de Benjamín Britten. Revista de Investigaciones en Técnica Vocal, 1, 88-91. Recuperado de https://revistas.unlp.edu.ar/RITeV/article/view/2062

Carranza, R. (2013b). Las imperfecciones en la articulación impiden lograr una correcta dicción en el canto coral. Ponencia presentada en el 1. o Congreso Coral Argentino. Organización Federada Argentina de Actividades Corales, Mar del Plata, Argentina.


Carranza, R. (2015). Análisis del soneto «Alles endet, was entsteht» del ciclo de canciones de Miguel Ángel compuesto por Hugo Wolf. Revista de Investigaciones en Técnica Vocal, 3(1), 45-52. Recuperado de https://revistas.unlp.edu.ar/RITeV/article/view/2284

Dürr, A. (2005). The cantatas of J. S. Bach: with their librettos in German-English parallel text [Las cantatas de J. S. Bach: con sus libretos en Alemán-Inglés en texto paralelo] (Rev. y Trad. Jones, R. D. P.). Nueva York, Estados Unidos: Oxford University Press.

Entraigas, O. R. y Guzmán, M. N. (2015). Un análisis fonético de «Dirait-on» de Morten Lauridsen: derivaciones para la práctica coral. Revista de Investigaciones en Técnica Vocal, 3(1), 53-63. Recuperado de https://revistas.unlp.edu.ar/RITeV/article/view/2206 Gardiner, J. E. (2000). Bach: Cantatas [CD]. Hamburgo, Alemania: Deutsche Grammophon.

Guzmán, M. N. (2018). Quel sguardo sdegnosetto de Claudio Monteverdi: Estudio de la relación entre música y texto para una interpretación declamatoria. AV Notas: Revista de Investigación Musical, 5, 9-29. Recuperado de http://publicaciones.csmjaen.es/index.php/pruebas/article/view/147

Johnston, A. (2016). English and German diction for singers: A comparative approach [Dicción inglesa y alemana para cantantes: un acercamiento comparativo]. Segunda edición. Lanham, Estados Unidos: Rowman & Littlefield.

Jos van Veldhoven [Netherlands Bach Society]. (8 de noviembre de 2018). Bach cantata Gottes Zeit... Actus Tragicus BWV 106 – Van Veldhoven | Netherlads Bach Society [Archivo de video]. Disponible en https://www.youtube.com/watch?v=xXMUpqSyJJo

Koopman, T. (1997). Bach Cantatas [DVD]. S. d.: NVC Arts.

Wiese, R. (2011). Phonetik und Phonologie [Fonética y fonología]. Paderborn, Alemania: Wilkelm Fink UTB.

Published

2021-06-21

How to Cite

Guzmán, M. N. (2021). Cantata Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit by J. S. Bach: Phonetic Analysis for Its Interpretation. Clang, (7), e018. https://doi.org/10.24215/25249215e018

Issue

Section

Articles