Epistemic Violence in Music Education

The Learner’s Perspective on Ear Training

Authors

  • María Inés Burcet Laboratorio para el Estudio de la Experiencia Musical. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/25249215e017

Keywords:

Music education, ear training, music theory, pitch

Abstract

The article describes a series of activities that are common on teaching pitch representation. These activities constitute just one example of so many others that circulate in music education, where, based on indisputable assumptions that are based on music theory, teaching strategies are replicated that are authoritarian since they are imposed as unique truths repressing others ways of representing, listening, relating, ultimately, of thinking and building knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Burcet, M. I. (2014). Realidad perceptual de la nota como unidad operativa del pensamiento musical (Tesis de maestría). https://doi.org/10.35537/10915/41539

Burcet, M. I. (2015). Las unidades de la escritura musical como categorías para pensar la música. En F. Shifres y P. Holguín (Eds.), El desarrollo de las habilidades auditivas de los músicos. Teoría e investigación (pp. 127-150). Recuperado de https://www.aacademica.org/maria.ines.burcet/12

Burcet, M. I. (2020). Las conceptualizaciones iniciales de la unidad de representación en la notación musical. Implicancias psicológicas y educativas (Tesis de doctorado). https://doi.org/10.35537/10915/96868

Burcet, M. I. y Uzal, S. (2017). La representación de la altura musical: un estudio con adultos en etapas iniciales de la adquisición de la notación musical. En N. Alessandroni y M. I. Burcet (Eds.), La experiencia musical. Investigación, interpretación y prácticas educativas (pp. 105-115). Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/80832

Colapinto, J. (28 de mayo de 2007). Onward and Upward with the Arts. When I’m sixty-four [Hacia adelante y hacia arriba con las artes. Cuando tenga sesenta y cuatro]. The New Yorker, pp. 58-65. Recuperado de https://www.newyorker. com/magazine/2007/06/04/when-im-sixty-four-2

Deutsch, D. (1992). The Tritone Paradox: Implications for the Representation and Communication of Pitch Structures [La paradoja del tritono: implicaciones para la representación y comunicación de estructuras de alturas]. En M. R. Jones y S. Holleran (Eds.), Cognitive Bases of Musical Communication [Bases Cognitivas de la Comunicación Musical] (pp. 115-138). Washington, Estados Unidos: American Psychological Association.

Dowling, W. J. (1994). Melodic Contour in Hearing and Remembering Melodies [Contorno melódico al escuchar y recordar melodías]. En R. Aiello (Ed.), Musical Perceptions [Percepciones Musicales] (pp. 173-190). Oxford, Reino Unido: University Press.

García-Palacios, M., Horn, A. y Castorina, J. A. (2015). El proceso de investigación de conocimientos infantiles en psicología genética y antropología. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13(2), 865-877.

Herrera, R. (2014). La representación de la altura musical en la notación: procesos cognitivos implicados (Tesis de maestría). https://doi.org/10.35537/10915/37932

Krumhansl, C. L. (1990). Cognitive Foundations of Musical Pitch [Fundamentos cognitivos de la altura musical]. Oxford, Reino Unido: University Press.

Lee, C. S. (1991). The Perception of Metrical Structure: Experimental Evidence and a Model [La percepción de la estructura métrica: evidencia experimental y un modelo]. En P. Howell, R. West e I. Cross (Eds.), Representing Musical Structure [Representando la Estructura Musical] (pp. 59-127). Londres, Reino Unido: Academic Press.

Maldonado Torres, N. (2014). La topología del Ser y la geopolítica del saber. Modernidad, Imperio, colonialidad. En B. D. S. Santos y M. P. Meneses (Eds.), Epistemologías del Sur (Perspectivas) (pp. 283–330). Madrid, España: Akal.

Published

2021-06-21

How to Cite

Burcet, M. I. (2021). Epistemic Violence in Music Education: The Learner’s Perspective on Ear Training. Clang, (7), e017. https://doi.org/10.24215/25249215e017

Issue

Section

Articles