True Fictions. Intersections Between Art and History

Authors

  • Luis Menacho Instituto de Historia del Arte Argentino y Americano. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata.

DOI:

https://doi.org/10.24215/25249215e011

Keywords:

Art, history, genealogy, decoloniality

Abstract

The present article tries to explore different ways of thinking about the interweaving between art and history. The work Homenaje a la flecha clavada en el pecho de Don Juan Díaz de Solís, an electroacoustic piece of 1974 by the Uruguayan composer Coriún Aharanián, will be analyzed and the Theory of History of the French philosopher Michel Foucault will be investigated. Observing the relationship between art and history and the concepts of truth and fiction in Aristotle and Heidegger we will study the possibility of elaborating an archeology in the history of music as a counter-historical and genealogical discourse that challenges the History of traditional music.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aharonián, C. (1974). Homenaje a la flecha clavada en el pecho de Don Juan Díaz de Solís [Pieza electroacústica]. Burgos, Francia: GMEB.

Aharonián, C. (2012). Hacer música en América latina. Montevideo, Uruguay: Tacuabé.

Ayestarán, L. (s. f.). Las primeras referencias sobre la música de los Charrúas. Recuperado de http://letras-uruguay.espaciolatino.com/ayestaran/referencias.htm

Benjamin, W. (2009). Sobre el concepto de Historia. En Estética y política (pp. 129-152). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Las cuarenta.

Bisso, E. B. (2015). Una óntica spinozista de Lacan. Perspectivas en Psicología, 12(1), 66-69. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5115270

Bréhier, E. (1988). Historia de la filosofía (Vol. 1). Madrid, España: Tecnos.

Finkielkraut, A., Sloterdijk, P. (2008). Los latidos del mundo. Diálogo. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.

Foucault, M. (1996). La genealogía del racismo. La Plata, Argentina: Altamira.

Foucault, M. (1999). La arqueología del saber. Ciudad de México, México: Siglo Veintiuno.

Gómez, L. (11 de diciembre de 2003). Entrevista: William Boyd. «La ficción puede ser más verdad que la realidad». El País. Recuperado de https://elpais.com/diario/2003/12/12/cultura/1071183601_850215.html

Guzmán, G. (2016). La condición romántica del siglo XIX. Europa y América. Continuidades, innovaciones y persistencias en la modernidad y en el mundo contemporáneo. La Plata, Argentina: Edulp

Heidegger, M. [1950] (1988). El origen de la obra de arte. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.

Menacho, L. (octubre de 2018). Trayectorias de la oblicuidad. Conferencia dictada en la 5.º Bienal Universitaria de Arte y Cultura. Centro de Arte UNLP, Universidad Nacional de La Plata, La Plata, Argentina. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/73808

Paz, J. C. (1994). Alturas, tensiones, ataques, intensidades. Memorias III. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ediciones De la Flor.

Solís Umpiérrez, C. (15 de junio de 2012). La población nativa del Río de la Plata [Entrada de blog]. Recuperado de https://creartehistoria.blogspot.com/2009/08/descubrimiento-y-conquista-del-rio-de.html

Žižek, S. (2003). El sublime objeto de la ideología. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno.

Žižek, S. (2006). Visión de paralaje. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Published

2020-04-21

How to Cite

Menacho, L. (2020). True Fictions. Intersections Between Art and History. Clang, (6), e011. https://doi.org/10.24215/25249215e011

Issue

Section

Articles