The Composer as an Intellectual in Latin America. Gustavo Becerra Schmidt and the Limits of the Nueva Canción Chilena

Authors

  • Pablo Palacios Torres Facultad de Humanidades y Educación. Universidad de Valparaíso
  • Ismael Cortez Facultad de Humanidades y Educación. Universidad de Valparaíso

DOI:

https://doi.org/10.24215/25249215e008

Keywords:

New Chilean Song, Gustavo Becerra, Quilapayún, Latin America, identity

Abstract

This article deals with the figure of the Chilean composer Gustavo Becerra Schmidt as an intellectual musician in Latin America and the identity problem in his work/opus «Revolución». For this, we have opted for a historical-aesthetic perspective in order to comprehend the music’s identity problem from the Romanticism and the paradigm of speculative theory to the problem of the New Chilean Song. This continuum is put into crisis with the arrival of works that incorporated outsider musical and sound elements from Latin America and the New Chilean Song’s aesthetic. Becerra Schmidt’s work «Revolución» is analysed to demonstrate the musical and political elements that conform it and how through his use the New Chilean Song reaches the limits of its proposal/ idea as an experience of popular music in Latin America.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anderson, B. (1991). Comunidadesimaginadas. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.

Becerra Schimdt, G. (2003). En torno al exilio y a la transición de una forma de inmigración. Recuerdos sueltos y personales. Revista Musical Chilena, 57(199), 57-65. doi: 10.4067/S0716-27902003019900003

Bürger, P. (2000). Teoría de la Vanguardia. Barcelona, España: Ediciones Península.

Casullo, N. (2007). Las Cuestiones. Madrid, España: Fondo de Cultura Económica.

García, F. (2004). Música de tradición escrita chilena y mestizaje durante el siglo XX. Ponencia presentada en el 2.º Seminario Instrumentos tradicionales. Músicas actuales. Santiago de Chile, Chile. Recuperado de http://www.latinoamericamusica.net/historia/garcia/musicachilena.html

Gilman, C. (2003). Entre la pluma y el fusil. Debates y dilemas del escritor revolucionario en América Latina. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno.

González Rodríguez, J. P. (2005). Tradición, identidad y vanguardia en la música chilena de la década de 1960. Aisthesis. Revista Chilena de Investigaciones Estéticas, (38), 192-212. Recuperado de http://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/rait/article/view/508

González Rodríguez, J. P. (2013). Pensar la Música desde América Latina. Preguntas e interrogantes. Santiago de Chile, Chile: Ediciones Universidad Alberto Hurtado.

Moraga Valle, F. y Peñaloza Palma, C. (2011). España en el corazón de los chilenos. La alianza de intelectuales y la revista Aurora de Chile, 1937-1939. Anuario Colombiano de Historia Social y de la Cultura, 38(2), 55-81. Recuperado de https://revistas.unal.edu.co/index.php/achsc/article/view/28084

Larraín, J. (2001). Identidad Chilena. Santiago de Chile, Chile: Lom.

Lillo, E. (1847). Himno nacional de Chile [Himno]. Chile.

Ortega, S. (música), Iturra, C. y Jara, V. (letra). (1970). Venceremos [Himno de la Unidad Popular]. Chile.

Rouget de Lisle, C. J. (1792). La Marsellesa [Himno Nacional de Francia]. Francia.

Schaeffer, J.M. (1999). El arte de la edad moderna: la estética y la filosofía del arte del siglo XVIII hasta nuestros días. Caracas, Venezuela: Monte Ávila Editores.

Steinberg, M. (2008). Escuchar la Razón. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.

Wisnik, J. M. y Squeff, E. (1982). O nacional e o popular [Los nacional y los popular]. San Pablo, Brasil: Brasiliense.

Published

2020-04-21

How to Cite

Palacios Torres, P., & Cortez, I. (2020). The Composer as an Intellectual in Latin America. Gustavo Becerra Schmidt and the Limits of the Nueva Canción Chilena. Clang, (6), e008. https://doi.org/10.24215/25249215e008

Issue

Section

Articles