Cut and Connection. Montage and Musical form in Claude Debussy´s Canope

Authors

  • Luis Menacho Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/25457888e015

Keywords:

Montage, Heterogeneity, Mxture, Post tonality, Musical time

Abstract

The article explores the assembly techniques elaborated by the cinemaas a procedure for the formal organization of music. From heterogeneousfragments that are cut and connected, they have resignified the musical formand time since the avant-garde movements of the 20th century. The case ofthe Canope prelude, number 10 of Claude Debussy’s second book and theincidence of his musical conception for new poetics is analyzed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benjamin, W. (2005). El flanêur. En El libro de los Pasajes (pp. 422-425). Madrid, España: Akal.

Bergson, H. (1999). Ensayo sobre los datos inmediatos de la conciencia. Salamanca, España: Sígueme.

Brelet, G. (1957). Estética y creación musical. Buenos Aires, Argentina: Hachette.

Bürger, P. (2000). Teoría de la vanguardia. Barcelona, España: Península.

De la Motte, D. (1993). Armonía. Barcelona, España: Labor.

Debussy, C. (1913). Préludes 1e et 2e livre. Parías, Francia: Durand & Cte editeurs.

Debussy, C. (1945). El señor croche. Antidilettante. Buenos Aires, Argentina: Anaquel.

Deleuze, G. [1978] (2015). El tiempo musical [Resumen de las conferencias que se dieron en el Institut de Recherche et Coordination Acoustique/Musique (IRCAM)]. México: El latido de la máquina. Recuperado de https://issuu.com/ellatidodelamaquina/docs/latidodemaquina_01__gilles_deleuze

Deleuze, G. y Guattari, F. [1980] (2000). Mil Mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Valencia, España: Pre-textos.

Deleuze, G. y Guattari, F. [1991] (1993). ¿Qué es la filosofía? Barcelona, España: Anagrama.

Einsestein, S. [1923] (1974). El sentido del cine. Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno.

Schoenberg, A. [1911] (1974). Tratado de la armonía. Madrid, España: Real Música.

Stravinsky, I. (1952). Poética musical. Buenos Aires, Argentina: sin datos.

Tarkovsky, A. (2016). Esculpir en el tiempo. Madrid, España: Rialp.

Warhol, A. (Director). (1963). Sleep [Película]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=KaiEM2lUoZg

Published

2019-05-08

How to Cite

Menacho, L. (2019). Cut and Connection. Montage and Musical form in Claude Debussy´s Canope. Armiliar, (3), e015. https://doi.org/10.24215/25457888e015

Issue

Section

Articles