Dangerous Movements. Aby Warburg, between Journey and Cinema

Authors

  • Federico Luis Ruvituso Instituto de Historia del Arte Argentino y Americano Facultad de Bellas Artes Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/25457888e008

Keywords:

Warburg, iconology, motion, cinematographic studies

Abstract

This review suggests a historiographic interpretation of the book Aby Warburgand the Image in Motion (2017) by Philippe-Alain Michaud. The Spanish editionof this prophetic work offers a controversial interpretation of the Warburguianwork. Starting from an original connection between the beginnings of theiconology and the first cinematographic experiences, Michaud points out howthe Warburguian investigations fall into a theory about movement as a formof investigation. This review follows the steps of this hypothesis and offersa critical addendum about the role played in Warburg’s work for this peculiarjourney that tries to set in motion the Art History of the nineteenth century.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bovisio, M. A. (2009). Aby Warburg y Franz Boas: un diálogo entre la historia, la teoría del arte y la antropología. En Actas del V congreso internacional de Teoría e Historia de las Artes: Balances, perspectivas y renovaciones disciplinares de la historia del arte. Buenos Aires, Argentina: CAIA.

Burucúa, J. E. (2003). Historia, arte, cultura. De Aby Warburg a Carlo Ginzburg. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Didi-Huberman, G. (2002). La imagen superviviente. Historia del arte y tiempo de fantasmas según Aby Warburg. Madrid, España: Abada.

Didi-Huberman, G. y otros. (2017). Sublevaciones. Buenos Aires, Argentina: Untref.

Einsestein, S. (1989). Montage and Architecture (ca. 1938). Recuperado de https://cosmopista.files.wordpress.com/2008/10/eisenstein_montageand-architecture.pdf

Freedberg, D. (2013). Las máscaras de Aby Warburg. Buenos Aires, Argentina: Sans soleil.

Gombrich, E. (2002). Aby Warburg. Una biografía intelectual. Madrid, España: Alianza Forma.

Guinzburg, C. (2013). Mitos, emblemas e indicios. Buenos Aires, Argentina: Prometeo.

Freedberg, D. (2013). Las máscaras de Aby Warburg. Buenos Aires, Argentina: Sans soleil.

Ludueña-Romandini, F. (2017). La Ascensión de Atlas. Glosas sobre Aby Warburg. Buenos Aires, Argentina: Miño y Dávila.

Michaud, P. (2017). Aby Warburg y la imagen en movimiento. Buenos Aires, Argentina: Libros UNA.

Warburg, A. (2005). El Renacimiento del paganismo. Aportaciones a la historia cultural del Renacimiento europeo. Madrid, España: Alianza.

Warburg, A. (2008). El ritual de la serpiente. Buenos Aires, Argentina: Sexto Piso.

Warburg, A. (2014). La pervivencia de las imágenes. Buenos Aires, Argentina: Miluno.

Published

2019-06-24

How to Cite

Ruvituso, F. L. (2019). Dangerous Movements. Aby Warburg, between Journey and Cinema. Armiliar, (2), e008. https://doi.org/10.24215/25457888e008

Issue

Section

Interviews and reviews