A Modern Magazine for an American Retina
La dirección de Adolfo Travascio en la Revista del Ferrocarril Provincial
DOI:
https://doi.org/10.24215/25457888e059Keywords:
magazine, railway, Buenos Aires, americanism, Adolfo TravascioAbstract
El artículo explora la Revista del Ferrocarril Provincial de Buenos Aires como un artefacto de la cultura visual que ocupó un lugar clave en la modernización de la región. Centrándose en el período 1926-1932 bajo la dirección de Adolfo Travascio, se analiza cómo la revista promovió el desarrollo económico regional y un nuevo arte nacional de raíces autóctonas, en sintonía con el movimiento estético-político del americanismo. El fallecimiento de Travascio marcó un cambio en la orientación editorial.Downloads
References
go, R. (2014). La hora americana 1910-1950: El americanismo del indianismo al indigenismo. En R. Amigo (Curador), La hora americana 1910-1950 [catálogo de exposición]. Museo Nacional de Bellas Artes.
Bonelli Zapata, A. (2017). Cultura gráfica y desarrollo ferroviario en el Río de la Plata, 1880-1910. TAREA, 4(4), 168-177.
Dator, J. (2017). Introducción a los estudios de futuros. Cuadernos del Centro de Investigación en Economía Creativa (CIEC), 47. México: Centro de Diseño, Cine y Televisión.
Fasce, P. J. (2019). La revista Riel y Fomento y su proyecto de mo dernidad americanista (1922-1928). Antíteses, 12(23), 1-25. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/137553
Fasce, P., y Mantovani, L. (2022). Arte, industria e identidad. El na tivismo y las artes aplicadas en la Argentina en la primera mitad del siglo XX. IBEROAMERIANA, 22(81). https://doi.org/10.18441/ibam.22.2022.81.85-116
Gutiérrez Viñuales, R. (2011). Adolfo Travascio: Renacimiento de un ar tista integral. Universidad de Granada.
La inspiración autóctona de Adolfo Travascio. (agosto de 1927). Revis ta del Ferrocarril Provincial de Buenos Aires, 2(3), 51-52.
L.M.V. (octubre de 1926). Programa. Revista del Ferrocarril Provincial de Buenos Aires, 1(1).
Mantovani, L. (2021). La institucionalización de las artes decorativas: Vínculos entre el arte, la educación y la industria en Buenos Aires (1910 1940) [Tesis de Doctorado]. Universidad Nacional de San Martín.
Mirzoeff, N. [1999] (2003). Una introducción a la cultura visual. Paidós.
Palermo, S. A. (2011). Los desafíos de la democratización del progre so: El radicalismo y la expansión de los ferrocarriles del Estado, 1916 1930. Travesía, 13, 93-125.
Rojas, R. (1953). Silabario de la decoración Americana. Editorial Losada.
Scocco, G. (2013). La importancia de la obra de Edelmira Flores Orte ga y Adolfo Travascio para los comienzos de la actividad cerámica en nuestro país. Revista CERÁMICA de Argentina.
Segovia, N. V., y Cobas Cagnolati, M. S. (2019). Ricardo Rojas: Hacia una estética de la argentinidad. En R. A. Hitz, F. L. Ruvituso, y J. C. Pedroni (Coords.), Historiografías del arte: Debates y perspectivas teóricas. Edi torial de la Universidad Nacional de La Plata (EDULP).
Suárez Guerrini, F., & Gustavino, B. (2023). Imaginación de futuro y vi sión prospectiva en el arte contemporáneo (1990-2022) (Proyecto I+D, Código B401). Instituto de Historia del Arte Argentino y Americano, Facultad de Artes, UNLP.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Current policy since 2019
The acceptance of the manuscript by the magazine means the non-exclusive cession of the property rights of the authors in favour of the editor, who allows the reuse, after publication (post print), under a license Attribution-NonCommercial-ShareAlikes 4.0 International (BY-NC-SA 4.0).
According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Armiliar the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine. Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the Universidad Nacional de La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.