Reproductions in The Museo Nacional De Bellas Artes Discourse During Eduardo Schiaffino’s Administration
DOI:
https://doi.org/10.24215/25457888e057Keywords:
art reproductions, museums, art historyAbstract
Over the fifteen years between 1895 and 1910, Eduardo Schiaffino was at the head of the Museo Nacional de Bellas Artes, shaping a museum discourse using donated, bequeathed or acquired pieces. Regarding this last method of entry, we are interested in focusing on the projects to incorporate into the collection facsimile reproductions of European drawings from the 15th to the 18th centuries, and sculptural copies from different periods and cultural contexts. These decisions raise a series of questions regarding the roles assigned in the curatorial narratives of this period to these pieces, their interweaving with original works, as well as the theoretical foundation underlying the projects to incorporate them into the collection.Downloads
References
Autorizando la adquisición de obras con destino al Museo de Escultura Comparada (26 de abril de 1906). Boletín Oficial de la República Argen tina. MNBA, DyR, FES.
Born, P. (2002). The Canon Is Cast: Plaster Casts in American Museum and University Collections [El canon es molde: calcos escultóricos en colecciones de museos y universidades estadounidenses]. En Art Do cumentation: Journal of the Art Libraries Society of North America. [Art Documentation: Revista de la Sociedad de Bibliotecas de Arte de Nor teamérica]. 21 (2) pp. 8-13.
Coronado, M. (30 de enero de 1908). [carta a Eduardo Schiaffino]. MNBA, DyA, FES.
Díaz Romero, E. (3 de mayo de 1910) [Carta a Eduardo Schiaffino desde París]. AGN, FES, Legajo 3332.
Haskell, F y Penny, N. (1990). El gusto y el arte de la Antigüedad. El atractivo de la escultura clásica (1500-1900). Alianza.
Inventario del Museo Nacional de Bellas Artes. Septiembre de 1909. (1909) [manuscrito]. AGN, FES. Legajo 3336.
Jenkins, C., Orenstein, N. y Spira, F. (2019). The Renaissance of Etching [El grabado del Renacimiento]. Metropolitan Museum of Art.
Jones, M. (1990). Fake: the art of deception [Falsificación: el arte de la decepción]. British Museum.
Lending, M. (2017). Plaster Monuments: Architecture and the Power of Reproduction [Monumentos en calco: la arquitectura y el poder de la reproducción]. Princeton University Press.
Martínez, A. (1900). Manual del viajero Baedeker de la República Argen tina. Peuser.
Museo Nacional de Bellas Artes (MNBA) (1896). Catálogo de las obras expuestas en el Museo Nacional de Bellas Artes. Peuser.
Museo Nacional de Bellas Artes. Inauguración de las nuevas salas. (1 de julio de 1908). El País.
Navarro, Á. M. (1997). Dibujos italianos. Facultad de Filosofía y Letras, Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró.
Pevsner, N. (1982). Academias de arte. Pasado y presente. Cátedra.
Preziosi, D. (2009). Narrativity and the Museological Myths of Nation ality [La narratividad y los mitos museológicos de la nacionalidad]. En Museum History Journal. 2. 37-50. DOI:10.1179/mhj.2009.2.1.37
Reca, M. M. (2015) Representación, polisemia y museos. Una explora ción semiótica para el análisis de los procesos de significación. En Mu seología & interdisciplinaridades. IV(7) 18-29.
Schiaffino, E, (Bajo el seudónimo de Zig-zag) (18 de septiembre - 1° de octubre de 1883) Apuntes sobre el arte en Buenos Aires. Falta de protección para su desenvolvimiento. El Diario.
Schiaffino, E. (4 de abril de 1895). Buenos Aires. Los signos exteriores de su cultura. La Nación.
Schiaffino, E. (9 de junio de 1899a). [Borrador de carta a Ch. Sedelme yer en París]. AGN, Archivo Schiaffino, Legajo 3336.
Schiaffino, E. (9 de junio de 1899b). [Borrador de carta a Gustave Pe llet, Editeur d’Estampes, París]. AGN, FES, Legajo 3336.
Schiaffino, E. (9 de enero de 1899c). [Borrador de carta a Monsieur J. Rouam, Administrateur Gérent de la Gazette des Beaux-Arts, París]. AGN, Archivo Schiaffino, Legajo 3336.
Schiaffino, E. (13 de junio de 1899d). [Borrador de carta a Monsieur A. Donamette en París]. AGN, FES, Legajo 3336.
Schiaffino, E. (29 de mayo de 1905a) [Carta a Joaquín V. González]. AGN, FES.
Schiaffino, E. (26 de junio de 1905b). Museo de Escultura y Arquitec tura – Calcos en yeso, tierra-cocida policromada y reproducciones en bronce. [Manuscrito firmado. En la portada una inscripción firmada por Schiaffino informa: Catálogo e informe oficial presentado al Ministerio de I. P. en junio 26 de 1905»]. MNBA, DyR, FES.
Schiaffino, E. (1933a) Prilidiano Pueyrredón en los Amigos del Arte I [Manuscrito inédito]. Museo Nacional de Bellas Artes, Documentación y Registro, Fondo Eduardo Schiaffino.
Schiaffino, E. (1933b). La pintura y la escultura en la Argentina. Edición del autor.
Tatarkiewicz, W. (2001). Historia de seis ideas. Arte, belleza, forma, crea tividad, mímesis, experiencia estética. Tecnos.
The Getty Research Institute (s/f). Art & Architecture Thesaurus Online [Tesauro de arte y arquitectura en línea]. https://www.getty.edu/research/tools/vocabularies/aat
Verhoogt, R. (2007). Art in Reproduction. Nineteenth-Century Prints after Lawrence Alma-Tadema, Joseph Israels and Ary Scheffer [Arte en reproducción. Grabados del siglo XIX según Lawrence Alma-Tadema, Joseph Israels y Ary Scheffer]. Amsterdam University Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Current policy since 2019
The acceptance of the manuscript by the magazine means the non-exclusive cession of the property rights of the authors in favour of the editor, who allows the reuse, after publication (post print), under a license Attribution-NonCommercial-ShareAlikes 4.0 International (BY-NC-SA 4.0).
According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Armiliar the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine. Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the Universidad Nacional de La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.