The Learned Painter: Larco and the Books on Painting

Authors

  • Juan Cruz Pedroni Centro de Investigaciones en Arte y Patrimonio. Universidad Nacional de San Martín. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET)

DOI:

https://doi.org/10.24215/25457888e032

Keywords:

Art Historiography, publishing history, written culture, Jorge Larco

Abstract

In the 1940s the painter Jorge Larco began a career as a historian and critic of painting. During the Argentine publishing boom, his texts were published in collections of books on art by the firms Poseidon, Futuro and Losada; in 1964, he completed the commission for a three-volume history of painting published in Madrid and, years later, he collaborated with Pinacoteca de los Genios. Among the conditions that made this writing practice possible, we focus on the modalities assumed by the production of books on visual arts in Argentina and on the image of the learned painter as an identity strategy. We argue that the figure of the author in Larco’s texts is constructed between the position of the privileged witness and that of the scholar, and consequently on two models of authority: the experience of travel and the knowledge of books.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antelo, R. (2017). Jorge Larco e o Conceito de Cena [Jorge Larco y el concepto de escena]. En S. Makowiecky y C. Fazzolari (Org.), Anais do Seminário Regional Sul 2014: teoria e crítica de arte no Brasil: diálogos e situações, 25 e 26 de setembro de 2014 em Florianópolis (SC) [Actas del Seminario Regional Sur 2014: teoría y crítica de arte en Brasil: diálogos y situaciones, 25 y 26 de septiembre de 2014 en Florianópolis (SC)] (pp. 204-257). San Pablo, Brasil: ABCA.

Bayón, D. (octubre de 1948). Jorge Larco. Ver y estimar, 2(7-8), 114; 117-118.

Bermejo, T. (2011-2012). Mercado editorial e historia del arte: el principio de una alianza. El caso Losada. Avances, 2(20), 11-25.

Bottaro, R. (1964). La edición de libros en Argentina. Buenos Aires, Argentina: Troquel.

Butler, H. (1966). La pintura y mi tiempo. Buenos Aires, Argentina: Sudamericana.

Chartier, R. (2000). El orden de los libros. Barcelona, España: Gedisa.

Córdova Iturburu, C. (1958). La pintura argentina del siglo XX. Buenos Aires, Argentina: Atlántida.

Costa, M. E. (2018). La trayectoria de Attilio Rossi en los albores del diseño editorial moderno en Argentina (1935-1950). Caiana, (12), 156-172.

Editorial Losada. (11 de marzo de 1941). Carta a Julio E. Payró. The Getty Research Institute, Special Collections, Julio Payró Letters Received, Los Ángeles.

Editorial Losada. (1954-1955). Últimas novedades. Alfar, 32(91), s. p.

Falleció ayer en esta ciudad Jorge Larco. (17 de octubre de 1967). La Nación, s. p.

Dorival, G. (1945). Jorge Larco. Buenos Aires, Argentina: Poseidón.

Dorival, G. (marzo de 1949). Jorge Larco. La pintura en España. Siglos xix y xx (Futuro: Buenos Aires, 1948). Sur, (173), 93-95.

García, M. A. (2008). El señor de las imágenes. Joan Merli y las publicaciones de artes plásticas en la Argentina en los 40. En P. Artundo (Dir.),
Arte en revistas. Publicaciones culturales en la Argentina 1900-1950 (pp. 167-199). Rosario, Argentina: Beatriz Viterbo.

Gaya Nuño, J. A. (1964). Prólogo. En J. Larco, La pintura española moderna y contemporánea. I. De Goya al Impresionismo (pp. 7-9). Madrid, España: Castilla.

Larco, J. (1943). Piero della Francesca. Buenos Aires, Argentina: Poseidón

Larco, J. (1947). La pintura en España. II. Siglos xix y xx. Buenos Aires, Argentina: Futuro.

Larco, J. (1954). Miguel C. Victorica. Buenos Aires, Argentina: Losada.

Larco, J. (1964a). La pintura española moderna y contemporánea I. De Goya al Impresionismo. Madrid, España: Castilla.

Larco, J. (1964b). La pintura española moderna y contemporánea II. De Nonell al informalismo. Madrid, España: Castilla.

Larco, J. (1964c). La pintura española moderna y contemporánea III. Repertorio gráfico. Madrid, España: Castilla.

Larco, J. (1964d). La pintura española en la Argentina. Lyra, 21(192-194), 142-149.

Larco, J. (1966a). El juicio del siglo xx. En Pinacoteca de los genios. N.º 98. Leonardo. Buenos Aires, Argentina: Códex.

Larco, J. (1966b). El juicio del siglo xx. En Pinacoteca de los genios. N.º 119. Hans Memlinc. Buenos Aires, Argentina: Códex.

Larco, J. (1966c). El juicio del siglo xx. En Pinacoteca de los genios. N.º 110. El Lorenés. Buenos Aires, Argentina: Códex.

Larco, J. (1966d). El juicio del siglo xx. En Pinacoteca de los genios. N.º 115. Simón Martini. Buenos Aires, Argentina: Códex.

Larco, J. (1967a). El juicio del siglo xx. En Pinacoteca de los genios. N.º 126. Antonio Van Dyck. Buenos Aires, Argentina: Códex.

Larco, J. (1967b). Enfoque de actualidad. En Pinacoteca de los genios. N.º 136. Juan Miró. Buenos Aires, Argentina: Códex.

Larco, J. (1967c). Enfoque de actualidad. En Pinacoteca de los genios. N.º 141. Chaim Soutine. Buenos Aires, Argentina: Códex.

Larco, J. (1967d). Enfoque de actualidad. En Pinacoteca de los genios. N.º 146. Oscar Kokoschka. Buenos Aires, Argentina: Códex.

Larraiza, R. M. (1964). Sin título. En J. Larco, La pintura española moderna y contemporánea III. Repertorio gráfico (s. p.). Madrid, España:
Castilla.

Llinas, J. (2005). Querida vida. Buenos Aires, Argentina: Sudamericana.

Ministerio de Interior y Justicia. (15 de octubre de 1954). Registro Nacional de la Propiedad Intelectual. Boletín Oficial de la República Argentina. Segunda sección.

Morán Turina, M. (2008). Introducción. En A. Palomino, Vida de Don Diego Velázquez de Silva (pp. 7-17). Madrid, España: Akal.

Moscovici, S. (1979). El héroe marginado. En El psicoanálisis, su imagen y su público (pp. 108-120). Buenos Aires, Argentina: Huemul. Obras del pintor Jorge Larco. (5 de noviembre de 1967). La Prensa, s. p.

Payró, J. (1948). Jorge Larco. Buenos Aires, Argentina: Losada.

Payró, J. (22 de febrero de 1956). Artes bellas, pero no calmas. Qué sucedió en siete días, 2(71), 35.

Pecheny, M. (2005). Identidades discretas. En L. Arfuch (Comp.), dentidades, sujetos y subjetividades (pp. 131-154). Buenos Aires, Argentina: Prometeo.

Rivera, J. B. (1998). El escritor y la industria cultural. Buenos Aires, Argentina: Atuel.

Sebreli, J. J. (1997). Escritos sobre escritos, ciudades bajo ciudades. Buenos Aires, Argentina: Sudamericana.

Seoane, L. (17 de febrero de 1964). Carta a Lorenzo Varela. Recuperado de http://consellodacultura.gal/fondos_documentais/epistolarios/epistola.php

Suárez Guerrini, F. (2017-2018). La crítica de arte en las colecciones monográficas. Redes y circuitos panamericano e hispanoamericano. Avances, (27), 295-308.

Published

2021-05-21

How to Cite

Pedroni, J. C. (2021). The Learned Painter: Larco and the Books on Painting. Armiliar, (5), e032. https://doi.org/10.24215/25457888e032

Issue

Section

Articles