David between Plasters and Fakes

Defining Plaster Casts as Copies

Authors

  • Milena Gallipoli Centro de Investigaciones en Arte y Patrimonio. Universidad Nacional de San Martín. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET)

DOI:

https://doi.org/10.24215/25457888e031

Keywords:

Copy, replica, forgery, calcos escultóricos

Abstract

The category of the copy in the artistic sphere has been subjected to an extensive and complex multiplicity of definitions. The main aim of this article is to analyze a series of premises related to the construction of copies and its bonds and applicability to plaster casts. A variety of plaster casts of Michelangelo’s David are taken as study case in order to explore their peculiarities and materiality and to examine which category of copy is most pertinent in its employment. In this sense, this concept is compared with the notions of copy, replica and forgery.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alexander, J. J. G. (1989). Facsimiles, copies and variations: the relationship to the model in medieval and renaissance European illuminated manuscripts [Facsímiles, copias y variaciones: las relaciones al modelo en manuscritos iluminados europeos medievales y renacentistas]. Studies in the History of Art, 20, 61-71.

Autor desconocido. (c. 1929). David [Yeso]. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Museo de Calcos y Escultura Comparada Ernesto de la Cárcova.

Boime, A. (1986). The Academy and French painting in the nineteenthcentury [La Academia y la pintura francesa en el siglo XIX]. New Haven, Estados Unidos / Londres, Inglaterra: Yale University Press.

Briefel, A. (2006). The deceivers: Art forgery and identity in the Nineteenth century [Los impostores: falsificación artística e identidad en el siglo XIX]. Ithaca, Estados Unidos: Cornell University Press.

Carrara, M. y Soavi, M. (2010). Copies, Replicas, and Counterfeits of Artworks and Artifacts [Copias, réplicas y falsificaciones de obras de arte y artefactos]. The Monist, 93(3), 414-432.

Castelvecchi, L. (s. f.). Catalogue and price list of antique, Grecian, Roman, Medieval and modern statues, statuettes, busts, etc. for sale[Catálogo y lista de precios de esculturas, estatuillas, bustos, etc. de antiguos, griegos, romanos, medieval y escultura moderna a la venta]. Nueva York, Estados Unidos: M.M. Rorty printer.

De la Iglesia, Á. (Dir. y Prod.). (2008). The Oxford Murders [Los crímenes de Oxford] [Película]. España, Francia y Reino Unido: Telecinco cinema, Tornasol films, La fabrique de films.

Duro, P. (2007). Imitation and Authority: the Creation of the Academic Canon in French Art, 1648-1870 [Imitación y autoridad: la creación del canon académico en el arte francés, 1648-1870]. En A. Brzyski (Ed.), Partisan canons [Cánones partidarios] (pp. 95-114). Durham, Estados Unidos / Londres, Inglaterra: Duke University Press.

Fonderia Ferdinando Marinelli. (1929). Calco - David de Miguel Ángel[Bronce]. Montevideo, Uruguay.

Gallardo Saint-Jean, X. (2015). Museo de copias. El principio imitativo como proyecto modernizador. Chile, siglo XIX y XX. Santiago de Chile, Chile: Ediciones Universidad Alberto Hurtado.

Gallipoli, M. (septiembre de 2017). Temporalidades en yeso. Representación, construcción y presentación del tiempo a través de la colección de calcos escultóricos de la Escuela Superior de Bellas Artes. Ponencia presentada en el 9.º Congreso Internacional de Teoría e Historia de las Artes, 17.ª Jornadas CAIA, Arte, Historia, Tiempo. CNB Contemporánea, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina.

Goodman, N. (1976). The languages of art. An approach to a theory of symbols [Los lenguajes del arte. Una aproximación a la teoría de símbolos]. Indianapolis, Estados Unidos: The Bobbs-Merrill Company, Inc

Goodman, N. (1986). A Note on Copies [Una nota sobre las copias]. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 44(3), 291-92. https://doi.org/10.2307/429739

Hughes, A. y Ranfft, E. (Eds.). (1997). Sculpture and its reproductions[La escultura y sus reproducciones]. Londres, Reino Unido: Reaktion Books.

Institut de France. (1884). Dictionnaire de L’Académie des Beaux-Arts. Tome IV. [Diccionario de la Academia de Bellas Artes. Tomo IV]. París, Francia: Firmin-Didot.

Larousse, P. (1869). Grand dictionnaire universel du XIXe siècle: français, historique, géographique, mythologique, bibliographique. Vol. 5 CONTRE–CZYZ [Gran diccionario universal del siglo XIX: francés, histórico, geográfico, mitológico, bibliográfico. Vol. 5. CONTRE-CZYZ]. París, Francia: Administration du grand Dictionnaire universel.

Manufactura de Signa. (c. 1900). Cabeza de David de Miguel Ángel [Terracota]. Santiago de Chile, Chile: Museo Nacional de Bellas Artes.

Museo Nacional de Bellas Artes. (2016). Tránsitos. Colección de esculturas MNBA. Santiago de Chile, Chile: Dibam.

Papi, C. (Prod.) (c. 1854). David [calco en yeso]. Recuperado de https://collections.vam.ac.uk/item/O39861/david-plaster-cast-michelangelo/

Pastoureau, M. (1991). Le Faux n’existe plus [Lo falso no existe más]. En Bibliothèque Nationale, Vrai ou faux? Copier, imiter, falsifier[¿Verdadero o falso? Copiar, imitar, falsificar] (pp. 17-19). París, Francia: Bibliothèque Nationale.

P. P. Caproni & Bro. (1913). David. En P.P. Caproni and Brother Catalogue of plaster reproductions from antique, medieval and modern sculpture. Subjects suitable for schools, libraries and homes [Catálogo de reproducciones en yeso de escultura antigua, medieval y moderna. Temas adecuados para escuelas, librerías y hogares] (p. 31). Boston, Estados Unidos: P. P. Caproni & Bro., Inc.

Rodó, J. E. (2 de diciembre de 1916). Diálogo de bronce y mármol. Caras y Caretas (948).

Tomeo, D. (en prensa). Una historia del arte desde Uruguay. Enseñar y aprender historia del arte fuera del aula. Montevideo, Uruguay: La Pupila.

Published

2021-05-21

How to Cite

Gallipoli, M. (2021). David between Plasters and Fakes: Defining Plaster Casts as Copies. Armiliar, (5), e031. https://doi.org/10.24215/25457888e031

Issue

Section

Articles