Works and Months. Medieval Plaster Casts in the Halls of the Faculty of Arts

Authors

  • Julieta Z. Vernieri Instituto de Historia del Arte Argentino y Americano. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata
  • Marcela Andruchow Instituto de Historia del Arte Argentino y Americano. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata
  • Luis Disalvo Instituto de Historia del Arte Argentino y Americano. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/25457888e026

Keywords:

Iconology, plaster casts, medieval calendar

Abstract

Undoubtedly, the meaning of the works of art has always been a challenge for art historians. Glimpsing the mentality of the men who produced the works of the past, being able to approach their true and original meaning, requires erudition, as well as a deep knowledge of the historical, economic and social context as well as of beliefs, ideas, etcetera of the society that produced them. In this sense, the present work aims to offer a summary of the iconological interpretations available in the bibliography, about the iconography that three pieces of the collection of plaster casts of the Faculty of Arts of the National University of La Plata thematize in order to precise existing attributions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cohen, S. (1990). The Romanesque Zodiac: its Symbolic Function on the Church Facade [El Zodiaco románico: su función simbólica en la fachada de la iglesia]. Arte Medievale, 4(1), 43-54.

Cohen, S. (2014). Transformations of Time and Temporality in Medieval and Renaissance Art [Transformaciones del tiempo y la temporalidad en el arte medieval y renacentista]. Recuperado de: https://books.google.com.ar/books?id=yqQdAwAAQBAJ&lpg=PR5&ots=bWl3McuuxD&lr&pg=PR5#v=onepage&q&f=false

García Mahíques, R. (2008). Iconografía e iconología. La Historia del arte como Historia cultural. Vol. 1. Madrid, España: Encuentro.

Le Goff, J. [1985] (1996). Los intelectuales en la Edad Media. Barcelona, España: Gedisa.

Le Goff, J. [1982] (1999). La civilización del occidente medieval. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Lobkova, N. (2010). The cycle of the year: The genre of calendar illustrations from origins to Lucas and Maarten Van Valckenborch [El ciclo del año: el género de ilustraciones de calendario desde los orígenes hasta Lucas y Maarten Van Valckenborch] (Tesis de maestría). Recuperado de https://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/457/590/RUG01-001457590_2011_0001_AC.pdf

Mâle, E. [1986] (2001). El arte religioso francés del siglo XIII en Francia. El Gótico. Madrid, España: Encuentro.

Martínez Lorca, A. (2015). La filosofía medieval. De al-Farabi a Ockham. Barcelona, España: EMSE EDAPP S.L.

Moralejo Álvarez, S. (2004). Formas elocuentes. Reflexiones sobre la teoría de la representación. Madrid, España: Akal.

Panadero, M. J. H. (1984). The labors of the months and the signs of the zodiac in twelfth-century french facades (Volumes I-II) [Las labores de los meses y los signos del zodiaco en las fachadas francesas del siglo XII (Volúmenes I y II)] (PH.D. Dissertation). The University of Michigan, Michigan, Estados Unidos.

Ruiz Montejo, I. (1993). El calendario de Beleña de Sorbe. Anales de la Historia del Arte, (4), 491-504. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/ANHA/article/view/ANHA9394110491A

Vernieri, J. Z. (2019). La representación del calendario medieval en tres calcos de yeso de la colección de arte de la FBA-UNLP. Investigación histórica e iconográfica (Tesis de grado). Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/80524

Published

2020-05-20

How to Cite

Vernieri, J. Z., Andruchow, M., & Disalvo, L. (2020). Works and Months. Medieval Plaster Casts in the Halls of the Faculty of Arts. Armiliar, (4), e026. https://doi.org/10.24215/25457888e026

Issue

Section

Articles