The Mystery of Gold. Danae and the Golden Rain, amidst Alchemy and Economic Science

Authors

  • Catalina Aldama Instituto de Altos Estudios Sociales. Universidad Nacional de San Martín

DOI:

https://doi.org/10.24215/25457888e025

Keywords:

Danae, mythological nudes, art history, history of economic thought, alchemy

Abstract

Between the XVI and the XVII centuries, in continental Europe, there was a proliferation of paintings, engravings, frescoes and prints dedicated to the mythical episode of Danae and the golden rain. The distinctive element of Danae’s scene, in comparison to other mythological nudes, is gold, which appears as a corrupting substance. Taking Hendrik Goltzius’ painting on the subject as a starting point, the purpose of this article is to investigate the way in which gold is represented in some of the paintings of the period. We will explore the link of these images with the curiosity of the time to unravel the mystery of this metal. From an alchemical treatise to an economic text, between magic and science, we will find Danae being evoked in order to explain the power of gold.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aldama, C., Benchimol, P., Harracá, M., Navarro, L. y Piqué, P. (2012). Las transformaciones de las representaciones del mundo desde el tránsito de la Edad Media al Capitalismo Comercial como concepto económico. Revista Nueva Economía, 19(35), 13-51.

Apolodoro. [siglo I-II d. C.] (1950). Biblioteca mitológica (Libro II). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.

Barnaud Delphinas, N. [1599] (1893). The Book of Lambspring [El libro de Lambspring]. En A. E. Waite (Ed.), The Hermetic Museum, Vol. I [El Museo Hermético, Vol. I] (pp. 271-306). Londres, Reino Unido: J. Elliot & Co. Recuperado de http://www.sacred-texts.com/alc/hm1/hm113

Berger, J. (2000). Modos de ver. Barcelona, España: Gustavo Gili.

Chevalier, J. y Gheerbrant, A. (1982). Dictionnaire des symboles: Mythes, rêves, coutumes, gestes, formes, figures, couleurs, nombres [Diccionario de símbolos: mitos, sueños, costumbres, gestos, formas, figuras, colores, números]. París, Francia: Robert Láffont.

Davanzati, B. [1588] (1803). Lezione delle monete [Lección sobre la moneda]. En Scrittori classici italiani di Economia Politica [Escritores Clásicos Italianos de Economía Política] (Parte Antica, Tomo II) (pp. 19-50). Milán, Italia: G. G. Destefanis.

Goltzius, H. (1603). Dánae durmiente siendo preparada para recibir a Júpiter [Pintura]. Los Ángeles, Estados Unidos: Los Angeles County Museum of Art.

Gossaert, J. (1527). Dánae [Pintura]. Múnich, Alemania: Alte Pinakothek.

Libro de Lambspring [Manuscrito]. (1556). Zúrich, Suiza: Biblioteca Central de Zúrich.

Marshall, P. (2006). The magic circle of Rudolf II. Alchemy and astrology in Renaissance Prague [El círculo mágico de Rodolfo II. Alquimia y astrología en la Praga Renacimental]. Londres, Reino Unido: Bloomsbury.

Marx, K. [1867] (2011). El capital. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno.

Melion, W. S. (1992). Shaping the Netherlandish canon: Karel Van Mender Schilder – Boeck [Dando forma al canon holandés: Schilder Boeck de Karel van Mender]. Chicago, Estados Unidos: University of Chicago Press.

Millner Kahr, M. (1978). Danaë: Virtous, voluptuous, venal woman [Dánae: Mujer virtuosa, voluptuosa, venal]. The Art Bulletin, 1(60), 43-55.

Ovidio Nasón, P. [8 d. C.] (2012). Las metamorfosis. Madrid, España: Gredos.

Piqué, P., Navarro, L., Harracá, M., Benchimol, P. y Aldama, C. (2018). Investigación sobre la transición entre las doctrinas mercantilistas y el nacimiento de la Economía Política. Un análisis de los aportes de Thomas Mun, James Steuart y David Hume. Revista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, (32), 119-132. Recuperado de https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/76427

Pirenne, H. [1926] (2011). Las ciudades de la Edad Media. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Claridad.

Romero, J. L. [1987] (2010). Estudio de la mentalidad burguesa. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Alianza Editorial.

Rubin, I. I. [1929] (1989). A History of Economic Thought [Historia del Pensamiento Económico]. Londres, Reino Unido: Pluto Press.

Santore, C. (1991). The Renaissance Courtesan´s Alter Ego [El Alter Ego de la cortesana del Renacimiento]. Zeitschrift für kunstgeschichte, 54(3), 412-427.

Seaford, R. (2004). Money and the early Greek mind. Homer, philosophy, tragedy [El dinero y la mentalidad griega temprana. Homero, filosofía, tragedia]. Nueva York, Estados Unidos: Cambridge University Press.

Sluijter, E. J. (1999). Emulating sensual beauty: Representations of Danaë from Gossaert to Rembrandt [Emulando la belleza sensual: Representaciones de Dánae, desde Gossaert hasta Rembrandt]. Simiolus: Netherlands Quarterly for the History of Art, 27(1/2), 4-45.

Smith, A. [1776] (1999). The Wealth of Nations [La Riqueza de las Naciones]. Londres, Reino Unido: Penguin Books.

Suyderhoef, J. (1649). Retrato de Hendrik Goltzius [Grabado]. Róterdam, Países Bajos: Museo Boymans van Beuningen.

Vecellio, T. (1553). Dánae [Pintura]. Londres, Inglaterra: Apsley House.

Zlatohlávková, E. (2017). Spranger or Goltzius? Preparatory studies for the cycle Creation [¿Spranger o Goltzius? Estudios preparatorios para el ciclo Creación]. Ars linearis, (7), 120-123.

Published

2020-05-20

How to Cite

Aldama, C. (2020). The Mystery of Gold. Danae and the Golden Rain, amidst Alchemy and Economic Science. Armiliar, (4), e025. https://doi.org/10.24215/25457888e025

Issue

Section

Articles