About the Movie Istmo. Cinema-essay and Postmemory

Authors

  • Estefanía Santiago Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/2525085Xe010

Keywords:

Cinema, essay, postmemory, documentary, portrait

Abstract

This article reflects on historical and theoretical research and technical-esthetics audiovisual topics formulated in the feature film Istmo (2016). It was made as a postgraduate theses on Audiovisual Communication degree in the Faculty of arts of National University of La Plata. The film tells a story about father and daughter and also inquires about the story of their town Federación (Entre Ríos, Argentina) and its effects. Istmo takes note of different visual and sound resources that are blended together through montage as a way to shows a postmemory construction lead by the director where she examines traumatic experiences and facts including her father personal stories.

References

Blümlinger, C. (2007). Leer entre las imágenes. En AA. VV. La forma que piensa. Tentativas en torno al cine-ensayo (pp. 50-63). Recuperado de http://mpison.webs.upv.es/ensayo_audiovisual/archivos/la_forma_que_piensa.pdf

Català Domènech, J. M. (2005). Film-ensayo y vanguardia. En J. Cerdán y C. Torreiro (Eds.), Documental y vanguardia (pp. 109-158). Madrid, España: Cátedra.

Català Domènech, J. M. (2015). Documental expandido. Estética del pensamiento complejo. En P. Mora y otros. (Eds.), Fronteras Expandidas. El documental en Iberoamérica (pp. 17-39). Recuperado de https://www.academia.edu/36458827/Documental_expandido._Est%C3%A9tica_del_pensamiento_complejo

Catullo, M. R. y Coun, E. (2002). Estudios de impactos sociales en el Mercosur. Procesos relocalizatorios, nuevos espacios urbanos y reconstrucción de redes de relaciones sociales. Cuadernos de Antropología Social, (15), 49-69. Recuperado de http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/CAS/article/view/4617

Cuevas Álvarez, E. (2005). Diálogos entre el documental y la vanguardia en clave autobiográfica. En J. Cerdán y C. Torreiro (Eds.). Documental y vanguardia (pp. 219-250). Madrid, España: Cátedra.

Galeano, E. (1989). El libro de los abrazos. Madrid, España: Siglo Veintiuno.

Halbwachs, M. (1990). Espacio y memoria colectiva. Estudios sobre las culturas contemporáneas, 3(9), 11-40 Recuperado de https://www.culturascontemporaneas.com/culturascontemporaneas/contenidos/espacio_y_memoria_colectiva.pdf

Hernándes Navarro, M. Á. (2010). Hacer visible el pasado: el artista como
historiador (benjamimiano). Recuperado de https://sede.educacion.gob.es/publiventa/detalle.action?cod=14194C

Hirsch, M. (1997). Family Frames: Photography, Narrative, and Postmemory. Cambridge, Reino Unido: Harvard University Press.

Jacobsen, U. y Lorenzo S. (2009). Apuntes y notas (provisorias) sobre el ensayo fílmico (en Chile). Valparaiso, Chile: Autoedición.

Lopate, D. (2007). A la búsqueda del centauro: el cine-ensayo. En AA. VV. La forma que piensa. Tentativas en torno al cine-ensayo (pp. 66-89), Pamplona, España: Fondo de publicaciones del gobierno de Navarra.

Montero-Sánchez, D. (2006). La Herencia De Montaigne. Trayectos posibles para una caracterización del ensayo cinematográfico. Ponencia presentada en II International Congress On European Contemporary Cinema, Universidad Pompeu Fabra, Barcelona, España. Recuperado de http://www.ocec.eu/pdf/2006/montero_david.pdf

Nichols, B. (2001). Introduction to documentary. Bloomington, Estados Unidos: Indiana University Press.

Pinilla, R. y Rabe, A. M. (2010). Los espacios de la memoria en la obra de Walter Benjamin. Constelaciones- Revista de Teoría Crítica, (2), 289-300. Recuperado de http://constelaciones-rtc.net/article/view/729/782

Quílez Esteve, L. (2013). De aquí a allá, de ayer a hoy: Posmemoria y cine documental en la España y Argentina contemporáneas. Olivar, 14(20), 47-75. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.6612/pr.6612.pdf

Quílez Esteve, L. (2014). Memorias protésicas: Posmemoria y cine documental en la España contemporánea. Historia Y Comunicación Social, 18, 387-398. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/HICS/article/view/43974

Quílez Esteve, L. y Rueda Laffond, J. C. (2017). Posmemoria de la guerra civil y el franquismo. Narrativas audiovisuales y producciones culturales del siglo XXI. Granada, España: Comares.

Quintana, A. (2007). Al principio fue el verbo. Notas sobre el ciné-essai. En AA. VV. La forma que piensa. Tentativas en torno al cine-ensayo (pp.126-139). Pamplona, España: Fondo de publicaciones del gobierno de Navarra.

Published

2019-08-17

How to Cite

Santiago, E. (2019). About the Movie Istmo. Cinema-essay and Postmemory. Arkadin, (8), e010. https://doi.org/10.24215/2525085Xe010

Issue

Section

En construcción