Optimal Distances and Estrangement in Diary of Perlov

Authors

  • Hernán Khourian Instituto de Investigación en Producción y Enseñanza del Arte y Latinoamericano. Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/2525085Xe006

Keywords:

Cine, documental, ensayo audiovisual, autor

Abstract

This article studies David Perlov’s Diary (Yoman) as a clear milestone in a Latin American itinerary that prefigures the preeminence of the documentary as an essay in recent decades. The text focuses on the phenomenology of the documentary filmmaker, the evidence of the framework, a system of signs that engage in a binding dialogue with the (self) staging, the discursive and intertextual strategy, between filming and editing. The author points out the associative invention, the juxtaposition of angles and points of view in relation to the vision of the filmmaker marked by wandering, identity desire and clash with the heterogeneous that define a double, virtual and poetic

References

Belinche, D. (2011). Arte, poética y educación. La Plata, Argentina: Innova.

Bellour, R. (2009). Entre-imágenes. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Colihue.

Benjamin, W. (1999). Sobre algunos temas en Baudelaire. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Leviantán.

Blanchot, M. (2002). El espacio literario. Madrid, España: Editora Nacional.

Bonitzer, P. (2007). El campo Ciego. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Santiago Arcos editor.

Deleuze, G. (1990). ¿Qué es un dispositivo? En Deleuze, G., GLucksmann, A., Frank, M., Balbier E. y otros. Michel Foucault, filósofo (pp.155-163). Barcelona, España: Gedisa.

De Lucas, G. (2007). Diez años en la vida del cineasta David Perlov. La mano y la visión. Cahiers du cinéma, (1), 80. Recuperado de https://issuu.com/bibliocinetica/docs/cahiers_esp_01__mayo_2007_

Didi-Huberman, G. (1997). Lo que vemos, lo que nos mira. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Manantial.

Feldman, I. (2017). As janelas de David Perlov: autobiografia, luto e política [Las ventanas de David Perlov: autobiografía, duelo y política]. Arquivo Maaravi. Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG, 11 (20), 4-14. Recuperado de http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/maaravi/article/view/11757

Jameson, F. (2012). Signaturas de lo visible. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Prometeo.

Lagos Labbé, P. S. (2012). Viajes de ida y retorno entre la pertenencia y el desarraigo. La construcción narrativa del hogar y la identidad en los diarios cinemautobiográficos de David Perlov. Comunicación. Revista Internacional de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Estudios Culturales, 1(10), 531-546.
Recuperado de http://www.revistacomunicacion.org/pdf/n10/mesa3/041.Viajes_de_ida_y_retorno_entre_la_pertenencia_y_el_desarraigo.La_construccion_narrativa_del_hogar_y_la_identidad_en_los_diarios_cinemautobiograficos_de_David_Perlov.pdf

Lagos Labbé, P. S. (2018). Diarios nómades. Poéticas del intervalo para representar el desarraigo en el cine de David Perlov. Archivos de La Filmoteca, (75), 57-84. Recuperado de http://www.archivosdelafilmoteca.com/index.php/archivos/article/view/637

Lejeune, P. (1994). El pacto autobiográfico y otros textos. Madrid, España: Megazul-Endymion.

Lejeune, P. (2008). Cine y autobiografía, problemas de vocabulario. En Martín Gutiérrez, G. (Ed.), Cineastas frente al espejo (pp. 16-24). Madrid, España: T&B Editores.

Morin, E. (2001). El cine o el hombre imaginario. Barcelona, España: Paidós.

Niney, F. (1992). Le documentaire est un film [El documental es una película] [Entrevista a Artavazd Pelechian]. Cahiers du cinéma, 454, pp. 35-37. En Catálogo de la 2da Bienal Europea del Documental, Marsella, Francia. Entretien avec Artavazd Pelechian y reproducida en.

Perlov, D. (Director). (1983). Yoman [Diario] [Película]. Israel: Channel 4.

Piglia, R. (2000). Formas Breves. Barcelona, España: Anagrama.

Rancière, J. (2010). El espectador emancipado. Pontevedra, España: El Lago Ediciones.

Rancière, J. (2011). El destino de las imágenes. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Prometeo.

Rimbaud, A. (1995). Iluminaciones; cartas del vidente. Madrid, España: Hiperión.

Russell, C. (2011). Autoetnografía: Viajes del Yo. laFufa, (12). Recuperado de http://www.lafuga.cl/autoetnografia-viajes-del-yo/446

Published

2019-08-17

How to Cite

Khourian, H. (2019). Optimal Distances and Estrangement in Diary of Perlov. Arkadin, (8), e006. https://doi.org/10.24215/2525085Xe006

Issue

Section

Tema central