Intense Images, Now. A precipitated Reading Against the Mechanics of Disenchantment

Authors

  • Lucas Morgan Disalvo Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/2525085Xe005

Keywords:

Essay film, image, politics, history, utopia

Abstract

I am interested in disassembling, in a critical way, the political and aesthetic artifact that Salles creates in No Intenso Agora (In the Intense Now, 2017) from the archive work, in which an operation of a melancholic closing of the event as well an operation of distancing and deintensification of images of political processes are put into play. The final objective is to think about a different type of approach to the historical archive from a reenchantment perspective, in which the organization of the images complies less with a nostalgic-disenchanted principle on history than a logic of resonances and reactivations capable of doing justice to all levels of intensity that any present time carries.

References

Ahmed, S. (2019). La Promesa de la Felicidad. Una Crítica Cultural al Imperativo de la Alegría. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Caja Negra.

Benjamin, W. (1931). Melancolía de izquierda. Sobre el nuevo libro de poemas de Erich Kästner [Trad. García, L. I.]. Recuperado de https://www.academia.edu/7642464/Walter_Benjamin_1931_Melancol%C3%ADa_de_izquierdas

Benjamin, W. (1998). El Surrealismo. En R. Tiedemann y H. Schweppenauser (Eds.). Walter Benjamin, Obras, libro II/vol. Madrid, España: Abada Editores.

Cortés, D.; García, E.; Fernández Savater, A. (18 de diciembre de 2010). Las imágenes son un espacio de lucha. Público. Recuperado de https://blogs.publico.es/fueradelugar/183/las-imagenes-son-unespacio-de-lucha

Derrida, J. (1997). Mal de Archivo. Una Impresión Freudiana. Madrid, España: Trotta.

Fisher, M. (2018). Los Fantasmas de Mi Vida. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Caja Negra.

Freeman, E. (2010). Time Binds. Queer Temporalities, Queer Histories [El Tiempo Nos Ata. Temporalidades Queer, Historias Queer]. Durham, Estados Unidos: Duke University Press.

Game, J. (2009). Critique de la critique du «spectacle» [Crítica de la crítica del «espectáculo»]. Revue internationale des livres et des idées, (12).

Sakolsky, R. (2013). Creating Anarchy [Creando Anarquía]. Ferndale, Estados Unidos: Fifth Estate Books.

Salles, J. M. (Director). (2017). No Intenso Agora [Película]. Brasil: Videofilmes Produçoes Artisticas Ltda.

Traverso, E. (2018). Melancolía de Izquierda. Marxismo, Historia, Memoria. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Vespa, M. (22 de septiembre de 2017). Geometría de la Pérdida. La Agenda Revista. Recuperado de https://laagenda.buenosaires.gob.ar/post/165608177030/geometr%C3%ADa-de-la-p%C3%A9rdida

Whybrow, N. (2005). Street Scenes: Brecht, Benjamin and Berlin [Escenas de la Calle: Brecht, Benjamin y Berlín]. Bristol, Reino Unido: Intellect Books.

Published

2019-08-17

How to Cite

Disalvo, L. M. (2019). Intense Images, Now. A precipitated Reading Against the Mechanics of Disenchantment. Arkadin, (8), e005. https://doi.org/10.24215/2525085Xe005

Issue

Section

Tema central