Farocki, the Gesture that Resists. On The Inextinguishable Fire and Respite

Authors

  • Melissa Mutchinick Instituto en Producción y Enseñanza del Arte Argentino y Latinoamericano. Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/2525085Xe004

Keywords:

Harun Farocki, essay-film, documentary, resistance, archive

Abstract

The cinema of Harun Farocki demands a critical look on the image and its effects of meaning. A theoretical reflection on the status of the image, the symbolic violence that can exert on the victims as well as their power. In this article we propose to investigate, through his films The Inextinguishable Fire (1969) and Respite (2003), certain gestures in which the German filmmaker puts in tension and examines the uses of the image to be constituted as forms of resistance and critical intervention to audio-visual discourses.

References

Boutang, P. (Productor-Director). (1996). L’Abécédaire de Gilles Deleuze [El abecedario de Gilles Deleuze]. [Documental televisivo]. Francia, París: La Femis y Sodaperaga Productions.

Deleuze, G. (17 de marzo de 1987). ¿Qué es el acto de creación? [Archivo de video de la conferencia]. Disponible en https://www.youtube.com/watch?v=dXOzcexu7Ks

Didi-Huberman, G. (2003). Imágenes pese a todo. Memoria visual del Holocausto. Barcelona, España: Paidós.

Didi-Huberman, G. (2006). La imagen arde. En L. Zimmermann, G. Didi-Huberman, y otros, Penser par les images. Autour des travaux de Georges Didi-Huberman (pp. 11-52). Nantes, Francia: Editions Cécile Defaut.

Didi-Huberman, G. (2007). Das Archiv brennt [El archivo arde] (Traductor Ennis, J. A.). En G. Didi-Huberman y K. Ebeling (Eds.), Das Archiv brennt [El archivo arde] (pp. 7-32). Berlín, Alemania: Kadmos.

Didi-Huberman, G. (2013). Cuando las imágenes tocan lo real. Madrid, España: Círculo de Bellas Artes. Recuperado de https://www.macba.cat/uploads/20080408/Georges_Didi_Huberman_Cuando_las_imagenes_tocan_lo_real.pdf

Didi-Huberman, G. (Curador). (2017). Sublevaciones [Catálogo]. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: EDUNTREF.

Farocki, H. (Director). (1969). Nicht Löschbares Feuer [Fuego Inextinguible] [Película]. Alemania: Deutsche Film- und Fernsehakademie Berlin (DFFB).

Farocki, H. (Director). (1988). Bilder der Welt und Inschrift des Krieges [Imágenes del mundo y epitafios de guerra] [Película]. Alemania: Harun Farocki Filmproduktion.

Farocki, H. (Director). (1993). Ein Tag im leben derEndverbraucher [Un día en la vida del consumidor final] [Película]. Alemania: Harun Farocki Filmproduktion. Südwestfunk (SWF). Westdeutscher Rundfunk (WDR).

Farocki, H. (Director). (2000). Gefängnisbilder [Imágenes de prisión] [Película]. Alemania: Harun Farocki Filmproduktion.

Farocki, H. (Director). (2003). Erkennen und verfolgen [Reconocer y perseguir] [Película]. Alemania: Harun Farocki Filmproduktion.

Farocki, H. (Director). (2007). Aufschub [Respite]. [Película]. Alemania: Filmproduktion.

Farocki, H. (2013). Desconfiar de las imágenes. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Caja Negra.

Montero-Sanchez, D. (2006). La herencia de Montaigne. Trayectos posibles para una caracterización del ensayo cinematográfico. Ponencia presentada en el 2.° International Congress On European Contemporary Cinema. Universidad Pompeu Fabra, Barcelona, España. Recuperado de: http://.ocec.eu/pdf/2006/montero_david.pdf

Weinrichter, A. (Ed.). (2007). La forma que piensa, tentativas en torno al cine ensayo. Pamplona, España: Gobierno de Navarra y Museo Reina Sofía.

Published

2019-08-17

How to Cite

Mutchinick, M. (2019). Farocki, the Gesture that Resists. On The Inextinguishable Fire and Respite. Arkadin, (8), e004. https://doi.org/10.24215/2525085Xe004

Issue

Section

Tema central