Autobiographical Documentary. Interventions on the Family Archive

Authors

  • Mariano Veliz Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.24215/2525085Xe002

Keywords:

Archive, documentary, autobiography

Abstract

The article aims to explore the articulation of documentary, autobiography and family archives proposed by Javier Olivera in La sombra (2015). On the one hand, the study of this film will allow us to analyze the tendency to the inscription of the first person and the power of the filmmaker’s self within the framework of this essay with an autobiographical dimension. On the other hand, we will inquire the interventions made on family archives in order to promote a rewriting of history and a topographic transformation of family ties.

References

Anderson, S. (2011). Technologies of History. Visual Media and the Eccentricity of the Past [Tecnologías de la historia. Los medios visuales y la excentricidad del pasado]. Nueva Inglaterra, Estados Unidos: University Press of New England.

Arfuch, L. (2010). El espacio biográfico. Dilemas de la subjetividad contemporánea. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Arfuch, L. (2013). Memoria y autobiografía. Exploraciones en los límites. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Bernini, E. (2004). Un estado (contemporáneo) del documental. Sobre algunos films argentines recientes. Kilómetro 111, (5), 41-58. Recuperado de http://kilometro111cine.com.ar/ensayo-3-extracto-12/

Bernini, E. (2008). Tres ideas de lo documental. La mirada sobre el otro. Kilómetro 111, (7), 89-108.

Chalfen, R. (1986). The Home Movie in a World of Reports [Las películas caseras en un mundo de reportes]. Journal of Film and Video, 38 (3-4), 102-111.

Derrida, J. (1997). Mal de archivo. Una impresión freudiana. Madrid, España: Trotta.

Foster, H. (2017). Malos nuevos tiempos. Arte, crítica, emergencia. Madrid, España: Akal.

Hirsch, M. (2019). Marcos familiares. Fotografía, narrativa y posmemoria. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Prometeo.

Lins, C. y Blank, T. (2017). Films de familia, films amateur y la memoria del mundo. Arkadin, (6), 45-62. Recuperado de http://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/arkadin/article/view/439

Olivera, J. (2015). La sombra [Película]. Argentina: Walden Productora Audiovisual.

Odin, R. (2007). El film familiar como documento. Enfoque semiopragmático. Archivos de la Filmoteca, (58), 196-217.

Piedras, P. (2014). Inflexiones del yo en el documental argentino contemporáneo: formas, influencias y categorías. En El cine documental en primera persona (pp. 62-98). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Russo, E. (2017). La cuestión de los archivos: presencia y experiencia en el cine. En A. Rodríguez y C. Elizondo (Comps.), Tiempo archivado. Materialidad y espectralidad en el audiovisual (pp. 57-77). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Universidad Nacional de Quilmes.

Zimmermann, P. (1995). Reel Families: A Social History of Amateur Film [Bobinas familiares: Una historia social del film amateur]. Bloomington, Estados Unidos: Indiana University Press.

Published

2019-08-17

How to Cite

Veliz, M. (2019). Autobiographical Documentary. Interventions on the Family Archive. Arkadin, (8), e002. https://doi.org/10.24215/2525085Xe002

Issue

Section

Tema central