Recover the Instant, To See Through the Images

Authors

  • Susana Barriga Universidad Complutense de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.24215/2525085Xe001

Keywords:

Progress, instant, desire, memory, image

Abstract

The formal reason for the audiovisual essay is not exclusively aesthetic but is rooted in a daily context that should be examined in its most compromising implications. From the criticism of progress, the article reflects on the echoes of that alienating culture and how to reverse them in favor of the subject not being disabled but available to rebuild, to create a way of living time and a way of seeing, in the middle of the repetitive time of consumption.

References

Barriga, S. (2018). Poéticas de lo incumplido: el sujeto del ensayo audiovisual (Tesis de doctorado). Facultad de Filosofía de la Universidad Complutense de Madrid, Madrid, España.

Beauvoir, S. de (1967). La mujer rota. Barcelona, España: Edhasa.

Benjamin, W. (1971). Angelus Novus. Barcelona, España: Edhasa.

Benjamin, W. (1989). Discursos interrumpidos, I. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Taurus.

Benjamin, W. (1998). Imaginación y Sociedad, Iluminaciones I. Madrid, España: Taurus.

Benjamin, W. (2001). Para una crítica de la violencia y otros ensayos, Iluminaciones IV. Madrid, España: Taurus.

Benjamin, W. (2004a). Sobre la fotografía. Valencia, España: Pre-textos.

Benjamin, W. (2004b). Libro de los Pasajes. Madrid, España: Ediciones Akal.

Benjamin, W. (2005). La dialéctica en suspenso. Fragmentos sobre la historia. Santiago de Chile, Chile: Lom.

Deleuze, G. (1967). Sur la volonté de puissance et l’éternel retour [Sobre la voluntad de poder y el eterno retorno]. En G. Deleuze (Comp.), Nietzsche. Colloque de Royaumont [Nietzsche. Coloquio de Royaumont] (pp. 275-287). París, Francia: Les Éditions de Minuit.

Deleuze, G. (1995). Proust y los signos. Barcelona, España: Anagrama.

Deleuze, G. (2011). Lógica del sentido. Barcelona, España: Paidós.

Godard, J. L. (Director). (2004). Notre Musique [Película]. Francia: Avventura Films et al.

Marinas, J. M. (2014). Ética de lo inconsciente. Comunidad y psicoanálisis. Madrid, España: Biblioteca Nueva.

Marker, C. (Director). (1983). Sans Soleil [Película]. Francia: Argos Films.

Martínez Ahrens, J. (10 de marzo de 2018). La gente ya no cree en los hechos. El país. Recuperado de https://elpais.com/cultura/2018/03/06/babelia/1520352987_936609.html

Nietzsche, F. (1999). Sobre el perjuicio y la utilidad de la historia para la vida. Madrid, España: Biblioteca Nueva.

Oyarzún, P. (2005). Cuatro señas sobre experiencia, historia y facticidad. A manera de introducción. En W. Benjamin, La dialéctica en suspenso. Fragmentos sobre la historia (pp. 5-44). Santiago de Chile, Chile: Lom.

Sontag, S. (2006). Sobre la fotografía. Ciudad de México, México: Alfaguara.

Valéry, P. (1934). La conquête de l’ubiquité [La conquista de la ubicuidad]. En Pièces sur l’art. París, Francia: Gallimard.

Published

2019-08-17

How to Cite

Barriga, S. (2019). Recover the Instant, To See Through the Images. Arkadin, (8), e001. https://doi.org/10.24215/2525085Xe001

Issue

Section

Tema central