The Videoperformance. Trans-Siberian Train Site of the Gaze and Perception of the Time
Keywords:
Performance, film essay, neo-vanguard, dialogism, allegoryAbstract
This article is about the video-performance Trans-Siberian Train (1970), by Joseph Beuys,made at the Louisiana Museum of Modern Art, in Humlebæk, Denmark. The camera is byOle John and the film was exposed as the closing of Beuys’ exhibition called Tabernacle.The authoress conducted a semiotic analysis of the work and the Medial Files, translatingthese texts from German. In this work, Beuys takes Trans-Siberian Train as a symbol ofinstituting the utopian state of Eurasia. This work reconstruct the artist’s poetics, the conceptof «expanded art» and «social sculpture».References
Adorno, T. W. (1983). Teoría estética (trad. Fernando Riaza). Madrid, España: Orbis.
Bajtín, M. (1986). Problemas de la poética de Dostoievsky (trad. Tatiana Bubnova). Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.
Bajtín, M. (1997). Estética de la creación verbal. Ciudad de México, México: Siglo XXI.
Benjamin, W. (1963) (1972). Iluminaciones II. Madrid, España: Taurus.
Benjamin, W. (1973a). Tesis de la filosofía de la historia (trad. Jesús Aguirre). Madrid, España: Taurus.
Benjamin, W. (1973b). El arte en la era de su reproductibilidad técnica (trad. Jesús Aguirre). Madrid, España: Taurus.
Benjamin, W. (1990). El origen del drama barroco alemán (trad. José Muñoz Millanes). Madrid, España: Taurus.
Beuys, E. & Beuys, W., Blume, E. (2004). Transibirische Bahn. Gespräch am Strand zu lang. IV der Schriftreihe des Joseph Beuys Medien Archivs. National Galerie im Hamburger Bahnhof: Museum für Gegenwart Berlin, VG Bild Kunst, Bonn.
Beuys, E., Beuys, W., Blume, E. (2005). Joseph Beuys Eurasientab. V der Schriftreihe des Joseph Beuys Medien Archivs. National Galerie im Hamburger Bahnhof, Museum für Gegenwart. Berlin: VG Bild Kunst, Bonn.
Brea, J. L. (1991). Nuevas estrategias alegóricas. Madrid, España: Tecnos.
Brea, J. L. (ed.). (2005). Estudios visuales. La epistemología de la visualidad en la era de la globalización. Madrid, España: Akal.
Berman, M. (2000). Todo lo sólido se desvanece en el aire. Coyoacán, México: Siglo XXI.
Buchloh, B. (1982). Allegorical Procedures: Appropriation and Montage in Contemporany Art. Art Forum, 21(1), 43-56.
Bürger, P. (1987). Teoría de la vanguardia (trad. J. García). Barcelona, España: Península.
de la Precilla, F (2013). Dialogismo e intertextualidad en la obra de Remo Bianchedi y su contexto institucional. Córdoba, Argentina: Universidad Nacional de Córdoba. Recuperado de https://rdu.unc.edu.ar/bitstream/handle/11086/1645/TESIS_PRECILLA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
de la Precilla, F. (2016). Performance e iniciación. Ritos de pasaje en la obra de Joseph Beuys. Metal. Memorias, escritos y trabajos desde América Latina, (2), 51-62. Recuperado de http://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/metal/article/view/185
de la Precilla, F (2017) El Estado de Eurasia de Joseph Beuys. Performance y utopía política. Arkadin (6), 125-138. Recuperado de http://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/arkadin/article/view/446/813
Eco, U. (1970). La definición del arte. Barcelona, España: Martínez Roca.
Fischer-Lichte, E. [1983] (1994). Semiótica del teatro (trad. Elisa Briega Villarrubia). Madrid, España: Arco/libros.
Formaggio, D. (1976). Arte (trad. José Francisco Ivárs). Barcelona, España: Labor.
Kimminich, E. (2008). Metaphern der Macht-Macht der Metapher. Aachen: Shaker.
Habermas, J. (1988). «La modernidad, un proyecto incompleto». En H. Foster (ed.), La posmodernidad (pp. 9-36). Ciudad de México, México: Kairós.
Morgan, R. (2003). Del arte a la idea. Ensayos sobre arte conceptual (trad. María Luz Rodríguez Olivares). Buenos Aires, Argentina: Akal.
Peirce, Ch. (1987). Obra Lógico Semiótica, Madrid: Taurus.
Ramírez, J. A. (1993). DUCHAMP. El amor y la muerte. Madrid, España: Siruela.
Ricoeur, P. [1975] (1980). La metáfora viva (trad. Agustín Neira). Madrid, España: Cristiandad.
Schechner, R. (2000). Performance. Teorías y prácticas interculturales (trad. M. Ana Diz). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Libro del Rojas.
Schneede, U. (1998). Joseph Beuys, die Aktionen: kommentiertes Werkverzeichnis mit fotografischen. Dokumentationen, Düsseldorf, Alemania: Verlag Gerd Hatje.
Verón, E. (1993). La semiosis social. Barcelona, España: Gedisa.
Voloshinov, V. (1976). Signo ideológico y filosofía del lenguaje (trad. L. Mateyka e I. R.Titunik). Ciudad de Buenos Aires, Argentina: Nueva Visión.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The acceptance of the manuscript by the magazine means the non-exclusive cession of the property rights of the authors in favour of the editor, who allows the reuse, after publication (post print), under a license Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International.
According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Arkadin the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine. Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the Universidad Nacional de La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.