Return of the Republicans Exiles. Submission, Dissidence or Nostalgia?
Keywords:
Spanish cinema, Republican exile, Spanish Civil War, FrancoismAbstract
The Spanish Republican exile is one of the key chapters of our contemporary history. It hashad an important echo in various cultural areas and, therefore, it is essential to study how isits presence in the movies. Among the diverse experiences and concerns of the exiles, thereturn is an essential one. Hence, we are going to study how Spanish cinema has addressedthis subject, at what moments and under what perspectives.References
Abad de Santillán, D., Galindo, L. (Directores). (1977). ¿Por qué perdimos la guerra? [Película]. España: Luis Galindo; Cine, Eguiluz Films.
Alexandre, M., Torrecilla, R. (Directores). (1955). La ciudad perdida [Película]. España: Rafael Ma. Torrecilla Garcia, Pico Film
Armendáriz, M. (Director). (2001). Silencio roto [Película]. España: Oria Films.
Armiñán, J. (Director). (1974). El amor del capitán Brando [Película]. España: In-Cine Cia Industrial Cinematog.
Ballesteros, I. (2013). El exilio en el cine español: representaciones de la pérdida, la nostalgia y la imposibilidad del retorno. En M. P. Rodríguez Pérez (Ed.), Exilio y cine (pp. 111-122). Bilbao, España: Publicaciones de la Universidad de Deusto.
Camino, J. (Director). (1977). La vieja memoria [Película]. España: Profilmes.
Camus, M. (Director). (1992). Después del sueño [Película]. España: Sogetel, Antea Films.
Camus, M. (Director). (1978). Los días del pasado [Película]. España: Impala.
Cooperativa de Cine Alternativo (Dirigida por). (1977). Entre la esperanza y el fraude: España 1931-1939 [Película]. España: Cooperativa de Cine Alternativo.
Corcuera, J. (Director). (2002). La guerrilla de la memoria [Película]. España: Oria Films.
De la Loma, J.A. (Director). (1975). Metralleta Stein [Película]. España: C.B. Films.
Erice, V. (Director). (1973). El espíritu de la colmena [Película]. España: Elías Querejeta.
Fernán Gómez, F. (Director). (1989). El mar y el tiempo [Película]. España: Ion Producciones.
Fernán Gómez, F. (Director). (1965). Ninette y un señor de Murcia [Película]. España: Tito’s Films.
Gabriel, E. (Director). (1999). Las huellas borradas [Película]. España: Trastorno Films, Altafilms, Sinfonía Otoñal, Tráfico de Ideas.
Galter, L. (Director). (2010). Caracremada [Película]. España: Mallerich Films, Cromosoma TV Films.
Garci, J.L. (Director). (2005). Ninette [Película]. España: Nickel Odeon Dos, PC29.
Garci, J.L. (Director). (1982). Volver a empezar [Película]. España: Nickel Odeon.
García Ascot, J. (Director). (1961). En el balcón vacío [Película]. España: Ascot, Torre.
García Pelayo, G. (Director). (1978). Vivir en Sevilla [Película]. España: Zá.
Gil, R. (Director). (1954). Murió hace quince años [Película]. España: Aspa.
Gómez, E. (Director). (1952). Persecución en Madrid [Película]. España: IFI Producción.
Gracia, S. (Director). (1992). Huidos [Película]. España: S.G. Producciones Cinematográficas.
Gubern, R. (1986). 1936-1939: La Guerra de España en la pantalla. Madrid, España: Filmoteca Española.
Gutiérrez Aragón, M. (Director). (1979). El corazón del bosque [Película]. España: Arándano.
Heredero, C. F. (1999). Historias de maquis en el cine español: Entre el arrepentimiento y la reivindicación. Cuadernos de la Academia, 6, 215-232.
Iglesias, C. (Director). (2010). Ispansi [Película]. España: Télévision Suisse-Romande, Maestranza Films
Iglesias Bonns, M. (Director). (1955). El cerco [Película]. España: Este films.
Iglesias, M. (Director). (1963). Carta a una mujer [Película]. España: Miguel Iglesias Bonns.
Iquino, I. F. (Director). (1955). Camino cortado [Película]. España: IFI, Despa Film.
Klimovsky, L. (Director). (1960). La paz empieza nunca [Película]. España: Cifesa.
Lazaga, P. (Director). (1969). El otro árbol de Guernica [Película]. España: Pedro Masó Producciones Cinematográficas / C.B. Films.
Lazaga, P. (Director). (1956). Torrepartida [Película]. España: Santos Alcocer P.C.
Lorente, G. (Director). (1965). Antes del anochecer [Película]. España: Este Films.
Lucia, L. (Director). (1953). Aeropuerto [Película]. España: Producciones Cinematográficas Ariel.
Manzanos, E. (Director). (1977). España debe saber [Documental]. España: Isla Films.
Martín Patino, B. (Director). (1997-1998). Andalucía, un siglo de fascinación [Película]. España: La Linterna Mágica.
Martín Patino, B. (Director). (1971). Canciones para después de una guerra [Película]. España: Turner Films.
Martín Patino, B. (Director). (1974-1977). Caudillo [Película]. España: Retasa.
Martín Patino, B. (Director). (1987). Madrid [Película]. España: La Linterna Mágica.
Martín Patino, B. (Director). (1965). Nueve cartas a Berta [Película]. España: Eco Films.
Martín Patino, B. (Director). (1985). Los paraísos perdidos [Película]. España: La Linterna Mágica.
Martín Patino, B. (Director). (1980). Retablo de la Guerra Civil Española [Película]. España: La Linterna Mágica.
Mihura, J. (Director). (1948). En un rincón de España [película]. España: Emisora-Procisa.
Nieves Conde, J.A. (Director). (1977). Casa manchada [Película]. España: Hidalgo Producciones Cinematográficas.
Olea, P. (Director). (1975). Pim, pam, pum… ¡fuego! [Película]. España: José Frade Producciones Cinematográficas.
Pérez-Dolz, F. (Director). (1963). A tiro limpio [Película]. España: Alfonso Balcázar Granda.
Piñol Lloret, M. (2017). Cine y movimientos migratorios: La representación del exilio y la emigración económica española hacia Europa (1939-2016) (Tesis de doctorado). Facultad de Geografía e Historia de la Universidad de Barcelona, Barcelona, España.
Piñol Lloret, M. (2018a). Europa como refugio. Reflejos fílmicos de los diversos exilios españoles (1939-2016). Barcelona, España: Edicions de la Universitat de Barcelona.
Piñol Lloret, M. (2018b). El exilio republicano y la disidencia tardofranquista con destino a Europa en el cine español: Aproximaciones críticas desde el interior y desde el extranjero. En L. Manonelles, V. Ramírez (Eds.), Subversió artística en règims totalitaris i altres formes d’intervencionisme estatal (en curso de publicación). Palma, España: PUIB.
Ribas, A. (Director). (1999). Tierra de cañones [Película]. España: Ken Films SL, Montornes Films SL.
Ruiz Castillo, A. (Director). (1953). Dos caminos [Película]. España: Eos Films.
Sánchez-Biosca, V. (2005). Políticas de la memoria. La guerra civil española en el cine y el reportaje televisivo. Archivos de la Filmoteca, 49, 32-53.
Santillán, A. (Director). (1951). Almas en peligro [Película]. España: IFI Producción, Victoria Films.
Salvador, J. (Director). (1954). Lo que nunca muere [Película]. España: Conrado Sanmartin Prieto.
Semprún, J. (Director). (1974). Les deux mémoires [Película]. España : Uranus Productions France (UPF), Films Molière.
Serrano de Osma, C. (Director). (1951). Rostro al mar [Película]. España: Titán Films.
Tanner, A. (Director). (1991). El hombre que perdió su sombra [Película]. España: Gemini Films, Filmograph, Tornasol Films.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The acceptance of the manuscript by the magazine means the non-exclusive cession of the property rights of the authors in favour of the editor, who allows the reuse, after publication (post print), under a license Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International.
According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Arkadin the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine. Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the Universidad Nacional de La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.