Cuatreros and Ejercicios de Memoria. Reflexivity, Performativity, Archive
Keywords:
Documentary films, archive, reflexivity, performativityAbstract
It is proposed to review some works by the directors Albertina Carri (Argentina) and PazEncina (Paraguay), with the perspective of the recognition of parallel paths in the constructionof their discourses, the choice of significant materials and the modes of production. Amongthose operations that it is proposed to observe as convergent, the use of the archive, theself-reflecting perspective and a markedly performative condition stand out.References
Aumont, J. y otros. (1996). Estética del cine. Espacio fílmico, montaje, narración, lenguaje. Barcelona, España: Paidós.
Aumont, J. (2013). El cine y la puesta en escena. Buenos Aires, Argentina: Colihue.
Bruzzi, S. (2001). New documentary: A critical introduction. Londres, Inglaterra: Routledge.
Carri, A. (Directora). (2003). Los rubios [Documental]. Argentina: Coproducción Argentina-USA, Barry Elsworth.
Carri, A. (Directora). (2010). Restos [Documental]. Argentina: Instituto Nacional de Cine y Artes Audiovisuales (INCAA).
Carri, A. (2015). Operación fracaso y el sonido recobrado [Instalación audiovisual]. Argentina.
Carri, A. (2015). Investigación sobre Cuatrerismo. [Instalación audiovisual]. Argentina.
Carri, A. (Directora). (2016). Cuatreros [Documental]. Argentina, Instituto Nacional de Cine y Artes Audiovisuales (INCAA).
Carri, R. (2001). Isidro Velázquez: formas prerevolucionarias de la violencia. Buenos Aires, Argentina: Colihue.
Catalá, A. J., Richter, P. y Weinrichter, A. (2007). La Forma que Piensa. Tentativas en torno al Cine-Ensayo. Navarra: Colección Punto de Vista.
Catalá, A. J. y Cerdán, J. (Eds.). (2008) . Después de lo real (I y II). Valencia. Archivos de la Filmoteca no. 57 y 58,
Debord, G. (2009) La sociedad del espectáculo. Madrid, España. Pre-textos.
Encina, P. (Directora). (2006). Hamaca Paraguaya [Película]. Paraguay: Coproducción Paraguay-Argentina-Francia-Holanda-Austria-Alemania; Black Forest Films; CMW Films; Fortuna Film; Lita Stantic Producciones; Silencio Cine; Wanda Visión S.A.; Arte France Cinéma.
Encina, P. (Directora). (2013). Desaparecidos [Instalación]. Paraguay.
Encina, P. (Directora). (2013). Pyragüe [Instalación]. Paraguay.
Encina, P. (Directora). (2016). Ejercicios de memoria [Documental]. Paraguay, Silencio Cine.
Grass, M. (2009). Imagen Latente y Los Rubios: Performatividad Cinematográfica y Estética de la Memoria en el Cine Latinoamericano (Tesis de magister). Escuela de postgrado Universidad de Chile. Santiago de Chile, Chile. Recuperado de http://www.tesis.uchile.cl/tesis/uchile/2009/grass_m/html/index-frames.html
Hirsch, M. (2008). The Generation of Postmemory (Essay). Poetics today. Recuperado en https://watermark.silverchair.com/PT029-01-05HirschFpp.pdf
Jelin, E. (2002). Los trabajos de la memoria. Madrid, España: Siglo Veintiuno.
LaCapra, D. (2009). Historia y memoria después de Auschwitz. Buenos Aires, Argentina: Edit. Prometeo.
Laplanche, J. y Pontalis, J. B. (2004). Diccionario de psicoanálisis. Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Metz, Ch. (2001). El significante imaginario: Psicoanálisis y cine. Barcelona, España: Paidós.
Nichols. B. (1997) La representación de la realidad. Barcelona, España: Paidós.
Rubio, S. (2010). Como si lo estuviera viendo. Madrid, España: La balsa de la medusa.
Szir, P. (Director). (1971). Los Velázquez [Película]. Argentina: sin datos.
Tagg, J. (1988). El peso de la representación. Barcelona, España. Gustavo Gili.
Weinrichter, A. (2005). Jugando en los archivos de lo real. Apropiación y remontaje en el cine de no ficción. En C. Torreiro, J. Cerdán, Documental y vanguardia. Madrid, España: Cátedra.
Weinrichter, A. (2004). Desvíos de lo Real. El cine de no ficción. Madrid, España: T&B Editores.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The acceptance of the manuscript by the magazine means the non-exclusive cession of the property rights of the authors in favour of the editor, who allows the reuse, after publication (post print), under a license Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International.
According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Arkadin the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine. Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the Universidad Nacional de La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.