Cuatreros and Ejercicios de Memoria. Reflexivity, Performativity, Archive

Authors

  • Edgar Doll Castillo Facultad de Arquitectura. Universidad de Valparaíso

Keywords:

Documentary films, archive, reflexivity, performativity

Abstract

It is proposed to review some works by the directors Albertina Carri (Argentina) and PazEncina (Paraguay), with the perspective of the recognition of parallel paths in the constructionof their discourses, the choice of significant materials and the modes of production. Amongthose operations that it is proposed to observe as convergent, the use of the archive, theself-reflecting perspective and a markedly performative condition stand out.

References

Aumont, J. y otros. (1996). Estética del cine. Espacio fílmico, montaje, narración, lenguaje. Barcelona, España: Paidós.

Aumont, J. (2013). El cine y la puesta en escena. Buenos Aires, Argentina: Colihue.

Bruzzi, S. (2001). New documentary: A critical introduction. Londres, Inglaterra: Routledge.

Carri, A. (Directora). (2003). Los rubios [Documental]. Argentina: Coproducción Argentina-USA, Barry Elsworth.

Carri, A. (Directora). (2010). Restos [Documental]. Argentina: Instituto Nacional de Cine y Artes Audiovisuales (INCAA).

Carri, A. (2015). Operación fracaso y el sonido recobrado [Instalación audiovisual]. Argentina.

Carri, A. (2015). Investigación sobre Cuatrerismo. [Instalación audiovisual]. Argentina.

Carri, A. (Directora). (2016). Cuatreros [Documental]. Argentina, Instituto Nacional de Cine y Artes Audiovisuales (INCAA).

Carri, R. (2001). Isidro Velázquez: formas prerevolucionarias de la violencia. Buenos Aires, Argentina: Colihue.

Catalá, A. J., Richter, P. y Weinrichter, A. (2007). La Forma que Piensa. Tentativas en torno al Cine-Ensayo. Navarra: Colección Punto de Vista.

Catalá, A. J. y Cerdán, J. (Eds.). (2008) . Después de lo real (I y II). Valencia. Archivos de la Filmoteca no. 57 y 58,

Debord, G. (2009) La sociedad del espectáculo. Madrid, España. Pre-textos.

Encina, P. (Directora). (2006). Hamaca Paraguaya [Película]. Paraguay: Coproducción Paraguay-Argentina-Francia-Holanda-Austria-Alemania; Black Forest Films; CMW Films; Fortuna Film; Lita Stantic Producciones; Silencio Cine; Wanda Visión S.A.; Arte France Cinéma.

Encina, P. (Directora). (2013). Desaparecidos [Instalación]. Paraguay.

Encina, P. (Directora). (2013). Pyragüe [Instalación]. Paraguay.

Encina, P. (Directora). (2016). Ejercicios de memoria [Documental]. Paraguay, Silencio Cine.

Grass, M. (2009). Imagen Latente y Los Rubios: Performatividad Cinematográfica y Estética de la Memoria en el Cine Latinoamericano (Tesis de magister). Escuela de postgrado Universidad de Chile. Santiago de Chile, Chile. Recuperado de http://www.tesis.uchile.cl/tesis/uchile/2009/grass_m/html/index-frames.html

Hirsch, M. (2008). The Generation of Postmemory (Essay). Poetics today. Recuperado en https://watermark.silverchair.com/PT029-01-05HirschFpp.pdf

Jelin, E. (2002). Los trabajos de la memoria. Madrid, España: Siglo Veintiuno.

LaCapra, D. (2009). Historia y memoria después de Auschwitz. Buenos Aires, Argentina: Edit. Prometeo.

Laplanche, J. y Pontalis, J. B. (2004). Diccionario de psicoanálisis. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Metz, Ch. (2001). El significante imaginario: Psicoanálisis y cine. Barcelona, España: Paidós.

Nichols. B. (1997) La representación de la realidad. Barcelona, España: Paidós.

Rubio, S. (2010). Como si lo estuviera viendo. Madrid, España: La balsa de la medusa.

Szir, P. (Director). (1971). Los Velázquez [Película]. Argentina: sin datos.

Tagg, J. (1988). El peso de la representación. Barcelona, España. Gustavo Gili.

Weinrichter, A. (2005). Jugando en los archivos de lo real. Apropiación y remontaje en el cine de no ficción. En C. Torreiro, J. Cerdán, Documental y vanguardia. Madrid, España: Cátedra.

Weinrichter, A. (2004). Desvíos de lo Real. El cine de no ficción. Madrid, España: T&B Editores.

Published

2019-06-26

How to Cite

Doll Castillo, E. (2019). Cuatreros and Ejercicios de Memoria. Reflexivity, Performativity, Archive. Arkadin, (7), 78–90. Retrieved from https://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/arkadin/article/view/652

Issue

Section

Tema central