Supplements to Vision. The Stopped Image

Authors

  • Gonzalo de Lucas Departamento de Comunicación. Universidad Pompeu Fabra

Keywords:

Montage, stopped image, interruption, interval, essay film

Abstract

The editing suite occupies the place of the writing desk, of the doubtful work of cuttingor stopping in the interval. The stopped image is a fundamental gesture in essay cinema,one which is used to make the actual material of the image more visible and, just like slowmotion, it creates a supplement to vision, as well as time to think about it. Because with astopped image, the spectator becomes thoughtful. These issues bring us back to the openform, and to the vertical way in which we can perceive them. When we look at an image, ourgaze goes in all directions, and so we should take pains to begin with that visual explorationbefore writing about it.

References

Aidelman, N. y De Lucas, G. (Comps.). (2010). Jean-Luc Godard. Pensar entre imágenes. Conversaciones, entrevistas, presentaciones y otros fragmentos. Barcelona, España: Intermedio.

Algarín Navarro, F. (2018). James Herbert. En G. De Lucas (ed.), Xcèntric Cinema. Conversaciones sobre el proceso creativo y la visión fílmica. Barcelona, España: Terranova.

Bellour, R. (2009). Entre imágenes. Buenos Aires, Argentina: Colihue.

Chodorov, P. (2018). Jonas Mekas. En G. De Lucas (ed.), Xcèntric Cinema. Conversaciones sobre el proceso creativo y la visión fílmica. Barcelona, España: Terranova.

Comolli, J. L. (2010). Ver y poder. Buenos Aires, Argentina: Nueva Librería.

Daney, S. (2004). Cine, arte del presente. Buenos Aires, Argentina: Santiago Arcos Editor.

De Lucas, G. (2018). Xcèntric Cinema. Conversaciones sobre el proceso creativo y la visión fílmica. Barcelona, España: Terranova.

Farocki, H. y Ujica, A. (Directores). (1992). Videogramme einer Revolution [Película]. Alemania, Rumania: Bremer Institut Film, Fernsehen / Harun Farocki Filmproduktion.

Farocki, H. (Director). (1995). Schnittstelle [videoinstalación]. Alemania: Musée Moderne d’art de Villeneuve d’ Ascq, Harun Farocki Filmproduktion.

Godard, J. L. y Miéville, A.M. (Directores). (1976a). Comment ça va? [Película]. Francia: Bella Productions / INA / SNC.

Godard, J. L. y Miéville, A.M. (Directores). (1976b). Six fois deux [serie TV]. Francia: Institut National de l’Audiovisuel (INA).

Godard, J. L. y Miéville, A.M. (1977). (Directores). France tour, détour/deux/enfants [serie TV]. Francia.

Godard, J. L. (Director). (2001). Éloge de l’amour [Película]. Francia.

Marker, C. (Director). (1997). Level Five [Película]. Francia.

Rouch, J. (Director). (1958-65). La chasse au Lion à l’arc [Película]. Francia.

Val del Omar, J. (Director). (1955). Aguaespejo granadino [Película]. España: VDO.

Val del Omar, J. (2010). Escritos de técnica, poética y mística. Madrid: La Central/Museo Reina Sofía.

Van der Keuken, J. (Director). (1966). Herman Slobbe/Blind kind 2 [Documental]. Países Bajos: Johan van der Keuken (B&W).

Van der Keuken, J. (Director). (1974). Vakantie van de filmer [TV Documental]. Países Bajos: Vrijzinnig Protestantse Radio Omroep (VPRO).

Vertov, D. (Director). (1929). Chelovek s kino-apparatom [Película]. Unión Sovética: All-Ukrainian Photo Cinema Administration (VUFKU).

Vertov, D. (Director). (1931). Entuziazm (Simfoniya Donbassa) [Película]. Unión Sovética: Ukrainfilm.

Published

2018-11-27

How to Cite

de Lucas, G. (2018). Supplements to Vision. The Stopped Image. Arkadin, (7), 69–77. Retrieved from https://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/arkadin/article/view/651

Issue

Section

Tema central