The Cinema of Robert Kramer. An Essay Concerning Love

Authors

  • Raquel Schefer Departamento de Historia. Facultad de Artes. Universidad del Western Cape

Keywords:

Robert Kramer, political film, self-referential film forms, essay film

Abstract

Mapping Robert Kramer’s filmography and four of its titles —Ice (1969), Scenes from theClass Struggle in Portugal (1977/79), Berlin 10/90 (1990) and Ghosts of Electricity (1997)—,the paper focuses on the articulations between politics and subjectivity. As it interweaves artand life, Kramer’s essayistic oeuvre constitutes a fertile ground to analyze the destructurationof the film forms and the self-referential turn of political film. The article examines how theemergence of self-referential forms in Kramer’s cinema overturned the categories traditionallyassociated with the systems of representation of documentary and militant film.

References

Adorno, T. W. (1984). L’essai comme forme. En Notes sur la littérature (pp. 5-29). París, Francia: Flammarion.

Albéra, F. (2005). L’Avant-garde au cinéma. París, Francia: Armand Colin.

Austin, J. L. (1975). How to do Things with Words. Cambridge, Estados Unidos: Harvard University Press.

Badiou, A. (2009). Éloge de l’amour. París, Francia: Champs.

Barthes, R. (1977). Fragments d’un discours amoureux. París, Francia: Seuil.

Bellour, R. (1988). Autoportraits. Communications, (48), 327-387.

Brecht, B. (1967). Gesammelte Werke, 12. Frankfurt, Alemania: Suhrkamp.

Breitbart, E. (2001). The Future of the Past. Conversation. En V. Vatrican y C. Venail (Comps.), Trajets à travers le cinéma de Robert Kramer (pp. 210-216). Aix-en-Provence, Francia: Institutde l’Image.

Brenez, N. (2017). Edouard de Laurot et (le) Cinéma Engajé. Remarques préalables. En M. Bouteloup (Comps.), 36 Short Stories (pp. 107-116). París, Francia: Paris: Bétonsalon.

Brenez, N. (junio de 2011). Edouard de Laurot, l’engagement comme prolepse. Ponencia presentada en el Coloquio Les voies de la révolte: cinéma, images et révolutions dans les années 1960-1970. Museo quai Branly, París, Francia.

Bürger, P. (2017). Theorie der Avantgarde. Göttingen, Alemania: Wallstein.

Crary, J. (2014). 24/7. Londres, Nueva York, Reino Unido, Estados Unidos: Verso.

Delahaye, M. (1968). La maison brûle. Entretien avec Robert Kramer. Cahiers du Cinéma, (205), 48-63.

Debord, G. (1992). La Société du spectacle. Paris, Francia: Gallimard.

Ferro, M. (1993). Cinéma et Histoire. París, Francia: Folio-Gallimard.

Godard, J.-L. (Director). (1968). One Plus One [Película]. Reino Unido: Cupid Productions.

Godard, J.-L. (Director). (2001). Éloge de l’amour [Película].Francia, Suiza, Alemania: Avventura Films, Peripheria, Canal+, Arte France Cinéma, Vega Film, Télévision Suisse-Romande (TSR), ECM Records, StudioCanal, Deutsches Filminstitut (DIF), Studio Images 6, Les Films Alain Sarde.

Godard, J.-L. (Director). (2014). Adieu au langage [Película]. Suiza, Francia: Wild Bunch, Canal+, Centre National de la Cinématographie (CNC).

Godard, J.-L. (Director). (2018). Le Livre d’image [Película]. Suiza: Casa Azul Films, Ecran Noir productions.

Goldmann, L. [1965] (1986). Pour une sociologie du roman. París, Francia: Gallimard.

Haraway, D. (1991). A Cyborg Manifesto: Science, Technology, and Socialist-Feminism in the Late Twentieth Century. En Simians, Cyborgs and Women: The Reinvention of Nature (pp. 149-181). Nueva York, Estados Unidos: Routledge.

Hardt, M. y Negri, A. (2001). Empire. Harvard, Estados Unidos: Harvard University Press.

Jameson, F. (1992). The Geopolitical Aesthetic. Cinema and Space in the World System. Bloomington and Indianapolis, London, Estados Unidos y Reino Unido: Indiana University Press y BFI Publishing.

Kramer, R. y Gessner, P. (Directores). (1965). FALN (Fuerzas Armadas de Liberación Nacional) [Película]. Estados Unidos: Miguel Fuente.

Kramer, R. (Director). (1968). The Edge [Documental]. Estados Unidos: Alpha 60, Blue Van.

Kramer, R. (Director). (1969). Ice [Película]. Estados Unidos: Newsreel Group.

Kramer, R., Douglas, J. y Fruchter, N. (Directores). (1969). People’s War [Película]. Estados Unidos: Newsreel Group.

Kramer, R. y Douglas, J. (Directores). (1975). Milestones [Película]. Estados Unidos: Barbara y David Stone.

Kramer, R. (Director). (1977). Scenes from the Class Struggle in Portugal [Película]. Estados Unidos: Third World Newsreel.

Kramer, R. (Director). (1989). Route One U.S.A. [Película]. Estados Unidos, Reino Unido, Italia, Francia: Les Films d’Ici, La Sept Cinéma, Channel Four Films, RAI.

Kramer, R. (Director). (1990). Berlin 10/90 [Película]. Francia, Alemania: Bibliothèque Nationale de France, Documentaire sur Grand Écran, D.A.A.D, La Sept-Art, Prony Productions.

Kramer, R. (Director). (1990). Dear Doc [Película]. Francia: La Sept-Arte, Les Films d’Ici.

Kramer, R. (Director). (1997). Ghosts of Electricity [Documental]. Suiza, Francia: Waka Films.

Kramer, R. (Director). (2000). Cités de la plaine [Documental]. Francia: C.R.R.A.V, Centre National de la Cinématographie (CNC), Institut National de l’Audiovisuel (INA), La Fondation de France, Le Fresnoy Studio National des Arts Contemporains, Les Films d’Ici, Région Nord-Pas-de-Calais.

Levinas, E. (1982). Le Temps et l’Autre. París, Francia: PUF.

Lukács, G. (1968). Histoire et conscience de classe. París, Francia: Flammarion.

Lukács, G. (2012). La théorie du roman. París, Francia: Gallimard.

Newsreel Group (Dirección). (1968). Off the Pig [Película]. Estados Unidos: Newsreel Group.

Noguez, D. (1987). Le cinéma, autrement. Paris, Francia: Les Éditions du Cerf.

Rancière, J. (2000). Le partage du sensible. Esthétique et politique. París, Francia: La Fabrique Éditions.

Tréfaut, S. (Director). (1998). Outro País: Memórias, Sonhos, Ilusões... Portugal 1974/1975 [Película]. Portugal: RTP, S.P. Filmes.

Published

2019-06-26

How to Cite

Schefer, R. (2019). The Cinema of Robert Kramer. An Essay Concerning Love. Arkadin, (7), 19–32. Retrieved from https://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/arkadin/article/view/646

Issue

Section

Tema central