History of Uruguayan Popular Music

A documentary creation device in relation to memory

Authors

  • Juan Pellicer Facultad de Información y Comunicación. Universidad de la República
  • Daniel Fernández Melo Facultad de Información y Comunicación. Universidad de la República

DOI:

https://doi.org/10.24215/2525085Xe057

Keywords:

documentary, television, culture

Abstract

History of Uruguayan Popular Music is a documentary series aired by Uruguayan public television that guides us through musical milestones, prominent authors of Uruguayan popular songs, and the most significant social, political, and economic contexts that occurred between the years 1960 and 2000. This article systematizes the process of constructing the series, focusing on conceptual, methodological, and aesthetic decisions. Additionally, it presents the documentary environment generated from the research conducted for a television series, comprising an online public archive.

References

Aharonián, C. (2012). Conversaciones sobre música, cultura e identidad. Tacuabé.

Alfaro, M. (1998). Carnaval. Una historia social de Montevideo desde la perspectiva de la fiesta. Trilce.

Amado, A. (2009). La imagen justa. Cine argentino y política (1980 - 2007). Colihue.

Aprea, G. (2015). Documental, testimonios y memorias. Miradas sobre el pasado militante. Manantial.

Borgdorff, H. (2012). The conflict of the Faculties. Perspectives on Artistic Research and Academia [El conflicto de las facultades. Perspectivas en investigación artística y academia]. Leiden University Press.

Córdoba, C. y Ascuntar, M. (2021). Investigación + creación a través del territorio. Universidad de Nariño.

García, A. S. (2021). Método de Investigación-Creación (I+C). En C. Córdoba y M. Ascúntar, Investigación + Creación a través del territorio (pp. 20-35). Universidad de Nariño.

García Canclini, N. (2001). Culturas híbridas. Paidós.

González, J. P. (2008). Los estudios de música popular y la renovación de la musicología en América Latina: ¿La gallina o el huevo? TRANS-Revista Transcultural de Música (12), 14.

Margulis, P. (2020). Transiciones de lo real: transformaciones políticas, estéticas y tecnológicas en el documental de Argentina, Chile y Uruguay. Libraria.

Nichols, B. (1997). La representación de la realidad. Cuestiones y conceptos sobre el documental. Paidós.

Pinto, G. d. (agosto de 2022). Lanzamiento de la segunda temporada de la serie Historia de la Música Popular Uruguaya [objeto de conferencia]. Montevideo. Uruguay.

Rabiger, M. (2011). Una charla con profesores y estudiantes sobre la producción de documentales. En Labaki, A. y Mourão, M. El cine de lo real (pp. 43-54). Colihue.

Published

2024-12-11

How to Cite

Pellicer, J. ., & Fernández Melo, D. (2024). History of Uruguayan Popular Music: A documentary creation device in relation to memory. Arkadin, (13), e057. https://doi.org/10.24215/2525085Xe057

Issue

Section

Tema central