Elements for A Deepening of Sound and Listening in Cinematographic Work

Authors

  • Gustavo Celedón Bórquez Universidad de Valparaíso. Escuela de Cine

DOI:

https://doi.org/10.24215/2525085Xe054

Keywords:

sound, cinematographic learning, listening; analysis, experimentation

Abstract

Ideas are developed for learning cinematographic sound from three axes: the incorporation of listening, and the analysis and the experimental use of cinematographic sound. The order is not accidental, as it is based on the development of listening framed in a sensitive openness in cinematographic work. On these bases, the analysis will look for shapes to the plane and the experimentation will test what we call sound ideas here. An opening of the cinematographic work as a work of sensitivity is concluded: it is this perspective that governs a learning of sound in cinema.

References

Barnier, M. (2019). Bruits, cris, musique des films. Les projections Avant 1914. Presse Universitaires de Rennes.

Benavente, F. y Salvadó Corretger, G. (2023). Edgar Pêra. Kino Sapiens. Caimán. Cuadernos de Cine, 181, 101-103.

Bordwell, D. y Thompson, K. (1995). El arte cinematográfico. Paidós.

Celedón Bórquez, G. (2023). Filosofía y experimentación sonora (Trad. Fabián Videla). Metales pesados.

Celedón Bórquez, G. y Festa, G. (2024). Fotograma(s). Editorial Montoneras.

Deleuze, G. (1983). La imagen-movimiento. Estudios sobre cine 1. Paidós.

Chion, M. (2018). La audiovisión. Sonido e imagen en el cine. La Marca Editora.

Cuadrado Méndez, L. (2002). Lo sonoro cinematográfico: una percepción acusmática. Comunicación. Revista Internacional de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Literatura 1(1): 299-311.

Labrada, Jerónimo (2009). El sentido del sonido. La expresión sonora en el medio audiovisual. ALBA.

Noguez, D. (s. f.). El color de las palabras. Conversación con Marguerite Duras, Delphine Seyrig, Michael Lonsdale, Carlos D’Alessio y Bruno Nuytten sobre ‘India Song’. Lumière. http://www.elumiere.net/especiales/duras/durasnoguezindiasong.php?fbclid=IwAR2rUJtkZXqJv5S0VhzKovTRhLTuzuaoTLkJ-tpb_5QAUFyh0dF0boXzjH0

Oliveros, P. (2019). Deep listening: una práctica para la composición sonora. Dobra Robota Editora.

Pardo, C. (2018). Capitalismo, sonidos y procesos de subjetivación en la ciudad contemporánea. Panambí. Revista de Investigaciones Artísticas, 4, 111-124.

Roselló Dalmau, R. (1981). Técnica del sonido cinematográfico. Ediciones Forja.

Seiler, E. (2019). Chantal Akerman. Tiempo expandido - Expanded time. BEI, Oi Futuro.

Sellés Quintana, M. (2015). Una introducción al estudio del documental musical en España. Relaciones música e imagen en los medios audiovisuales (Fraile y Viñuela eds.). Universidad de Oviedo.

Published

2024-12-11

How to Cite

Celedón Bórquez, G. (2024). Elements for A Deepening of Sound and Listening in Cinematographic Work. Arkadin, (13), e054. https://doi.org/10.24215/2525085Xe054

Issue

Section

Tema central