Historia(s) de un cine legible

Authors

  • Eduardo A. Russo Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/2525085Xe053

Keywords:

Film, Modernity, Authorship, Criticism, Theory

Abstract

The article reviews Caligrafías de la imagen by David Oubiña, which provides a historical and analytical study of the notion of authorship in modern cinema, from the origins of the politique des auteurs to its contemporary redefinition. By examining the origins of cinematic authorship through critical and theoretical elaborations, Oubiña offers a comprehensive analysis of this category. The article explores not only its implications as a critical tool and weapon in artistic, cultural, and political debates, but also its importance in the conception of modern cinemas. It becomes a guiding thread that allows us to appreciate the survivals of modernity on present texts and screens, as well as some paradoxes of its contemporary understanding.

References

Antonioni, M., Bresson, R., Buñuel, L., Dreyer, C., Renoir, Hawks, H., Hitchcock, A., Lang, F., Renoir, J., Rossellini, R.

Welles, O. (2003). La política de los autores. Entrevistas. Paidós

Browne, N. (1990). Cahiers du cinéma 1969-1972. The Politics of Representation [Cahiers du cinéma. La política de la

representación]. Harvard University Press.

Caughie, J. (1981). Theories of Authorship[Teorías de autoría]. Routledge & Kegan - BFI.

De Baecque, A. (1991a) Histoire d’une revue. Tome 1: Les cahiers al assault au cinéma (1951-1959) [Historia de una

revista. Tomo 1. Los Cahiers al asalto del cine (1951-1959)]. Editions de l’etoile.

De Baecque, A. (1991b). Histoire d’une revue. Tome 2: Cinéma, tours et détours [Historia de una revista. Tomo 2. Cine,

recorridos y desvíos]. Editions de l’etoile.

De Baecque, A. (2003) La cinéphilie. Invention d’un regard, histoire d’une culture [La cinefilia. Invención de una

mirada, historia de una cultura]. Fayard.

Hillier, J. (1985). Cahiers du cinéma, The 1950s: Neo-realism, Hollywood, New Wave [Cahiers du cinéma. Los años

cincuenta. Neorrealismo, Hollywood, nueva ola]. Harvard University Press

Hilllier, J. (1986). Cahiers du cinéma, The 1960s: 1960-68. New Wave, New Cinema. Re-evaluating Hollywood [Cahiers

du cinéma. Los años sesenta (1960-68. Nueva ola, nuevo cine. Reevaluando a Hollywood)]. Harvard University Press.

Hodsdon, B. (2017). The Elusive Auteur. The Question of Film Authorship Throughout the Age of Cinema [El autor

elusivo. La cuestión de la autoría cinematográfica a través de la era del cine]. McFarland.

Oubiña, D. (2023). Caligrafías de la imagen. De la política de los autores al cine de autor. Prometeo

Published

2023-10-23

How to Cite

Russo, E. A. . (2023). Historia(s) de un cine legible. Arkadin, (12), e053. https://doi.org/10.24215/2525085Xe053

Issue

Section

Reseñas bibliográficas