Expanded Cinema

Authors

  • Victa de Carvalho Universidade Federal do Rio de Janeiro-UFRJ
  • Melissa Mutchinick Instituto en Producción y Enseñanza del Arte Argentino y Latinoamericano. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/2525085Xe048

Keywords:

Device, Cinema, Expanded Cinema, Projection, Screen

Abstract

Starting from a plural conception of the notion of device, simultaneously referring to the expressive forms, the spectator and a regime of beliefs that is always circumstantial, what is decisive in this approach are the possibilities of reinvention, reconfigurations and expansions of the devices. In this case, the experiments that encompass a set of manifestations that we call expanded cinema are reviewed.

References

Duguet, A.M. (2002). Déjouer l’image. Créations électroniques et numeriques. Éditions Jacqueline Chambon.

Duguet, A.M. (1997). Jeffrey Shaw: from expanded cinema to virtual reality. (Catálogo de exposción). ZKM.

Dye, D. (Director). (1975). Overlap. [Película].

Emshwiller, E. (Director). (1965). Body Works. [Performance multimedia].

Fried, M. (1969). Manet’s Sources. En revista Artforum Vol 7. N°7. New York. From the archives: Michael Fried on Manet - Artforum International.

Gance, A. (1954). Départ sur la Polysvision. En Cahiers du Cinéma N°41 (pp. 4-9).

Gance, A. (Director). (1927). Napoleón. [Película].

Le Grice, M. (Director). (1974). After Manet, after Giorgine, le déjeuner sur l’herbe. [Película].

Lemaître, M. (Director). (1950). Le film est déjà commencé? [¿Ha empezado ya la película?]. [Película].

Manet, É. (1863). Déjeuner sur l’herbe [Almuerzo sobre la hierba]. [Pintura].

Mekas, J. (1972). Diario de cine: el nacimiento del nuevo cine americano. Editorial Fundamentos.

Mommartz, L. (Director). (1968). Links/rechts. [Película].

Nicolson, A. (Directora). (1973). Reel Time. [Performance multimedia].

Noguez, D. (1999). Éloge du cinéma experimental [Elogio del cine experimental]. Éd. París Experimental.

Parente, A. (2007a). Cinema em trânsito: do dispositivo do cinema ao cinema do dispositivo. En Penafria, M. (org.). Estéticas do digital: cinema e tecnología. Labcom.

Parente, A. (2007b). Cinema de vanguarda, cinema experimental e cinema do dispositivo. En Parente, A. y Cocchiarale, F. Filmes de Artista-Brasil 1965-80. Contra-capa.

Shaw, J. (Director). (1967). Corpocinema. [Instalación].

Shaw, J. (Director). (1967). MovieMovie. [Instalación].

VanDerBeek, S. (1966). Culture Intercome, a proposal manifesto. En Film Culture N°40 (pp. 15-18).

Reeditado por Battock, G. (1967). The New American Cinema. A Critical Anthology. New York (pp. 173-179). http://www.medienkunstnetz.de/source-text/133/.

Welsby, C. (Director). (1972) Windvane. [Película].

Welsby, C. (Director). (1977). Shore Line I. [Película].

Youngblood, G. (1969). Expanded cinema [Cine expandido]. Dutton.

Published

2023-10-23

How to Cite

de Carvalho, V. ., & Mutchinick, M. . (2023). Expanded Cinema. Arkadin, (12), e048. https://doi.org/10.24215/2525085Xe048

Issue

Section

Tema central