The (exposed) Cinema According to Raul Ruiz

Authors

  • Eduardo A. Russo Instituto de Investigación en Producción y Enseñanza del Arte Argentino y Latinoamericano (IPEAL). Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/2525085Xe046

Keywords:

Cinema, Installation Arts, Museum, Contemporary Art

Abstract

This article analyzes the recent exhibition «Raul Ruiz: The Eye that Lies», displayed at the Salvador Allende Solidarity Museum in Santiago de Chile, curated by Francisca García and Erik Bullot. Through a series of reconstructions and documentation of installations designed by the Chilean filmmaker in the nineties, Bullot and García present a cinematic thought in stage. Ruiz´s poetics utilized installations as a testing ground to extend the forms of a cinema in a state of transition and transformation, now recovered by his initiative that links research, artistic production and cinematic thinking.

References

Bullot, E. (2023). A la recherche d’une installation [En busca de una instalación] [Película]. MSSA Chile.

Bullot, E. (2023). La relación de objetos en el cine [Película]. MSSA.

Bullot, E. (2023). Cine de lo posible. Metales pesados. Celedón, G., Jacobsen, U. y Raffo M. (2021). El cine del retorno de Raúl Ruiz. Universidad de Valparaíso.

García, F. (2020). Los viajes de Ruiz a Estados Unidos. La Fuga. https://lafuga.cl/los-viajes-de-raul-ruiz-a-estados-unidos/1013

García, F. (2021). Arqueologías de la mirada: reactivación crítica de la video-instalación La expulsión de los moriscos (1990) de Raúl Ruiz. 180, (48), 42-51. http://dx.doi.org/10.32995/rev180.Num-47.(2021).art-900

García, F. y Bullot, E (2022). «Todos los males del mundo». 15 Bienal de Artes Mediales de Santiago. Texto curatorial. https://15.bienaldeartesmediales.cl/obras/todos-los-males-del-mundo/

García, F. y Bullot, E. (2023a). El ojo que miente. Museo de la Solidaridad Salvador Allende. Santiago de Chile. Exposición exhibida entre el 25 de marzo al 13 de agosto de 2023.

García, F. y Bullot, E. (2023b). El ojo que miente. Museo de la Solidaridad Salvador Allende. Santiago de Chile. Texto curatorial. https://www.mssa.cl/exposicion/raul-ruiz-el-ojo-que-miente/

García F. y Bullot, E., (2023c). Invocación colectiva de la instalación posiblemente titulada como Beau Geste [Instalación]. Museo de la solidaridad Salvador Allende, Santiago de Chile.

García F. y Bullot, E., (2023d). Invocación colectiva de la instalación Todos los males del mundo [Instalación]. Museo de la solidaridad Salvador Allende, Santiago de Chile.

García y Bullot, (2023e). Invocación colectiva de la instalación La expulsión de los moriscos [Instalación]. Museo de la solidaridad Salvador Allende, Santiago de Chile.

Goddard, M. (2013). The Cinema of Raul Ruiz. Impossible Cartographies. Wallflower Press.

Gunning, T. (2005). La fantasmagoría y la fábrica de ilusiones mágicas: hacia una óptica cultural del aparato cinematográfico. Archivos de la Filmoteca (50), 12-27.

Pascal, B. (1971). Pensamientos. Editorial Sudamericana-Fondo Nacional de las Artes.

Ruiz, R. (1971). Ahora te vamos a llamar hermano [Película]. Citelco.

Ruiz, R. (1979). Le jeu de l’oie [El juego de la oca] [Película]. Centre Pompidou.

Ruiz, R. (1991). A TV Dante, Chants IX-XIV [TV Dante, cantos IX-XIV] [Película]. Channel 4.

Ruiz, R. (1992). L’oeil qui ment [El ojo que miente] [Película]. Animatógrafo, Canal*, Sidereal Productions.

Ruiz, R. (2013). Poéticas del cine. Universidad Diego Portales.

Torrent, J. (2020a). Paradoja, alegoría y miscelánea, La Fuga, (24). http://2016.lafuga.cl/paradoja-alegoria-y-miscelanea/1012

Torrent, J. (2020b). Paradox, Allegory and Miscellanea. An Interview with Raul Ruiz. [Paradoja, alegoría y miscelánea: una entrevista con Raul Ruiz]. https://vimeo.com/86692531

Published

2023-10-23

How to Cite

Russo, E. A. (2023). The (exposed) Cinema According to Raul Ruiz. Arkadin, (12), e046. https://doi.org/10.24215/2525085Xe046

Issue

Section

Tema central