House Taken Over: The Fear on The Man Next Door (2009)
DOI:
https://doi.org/10.24215/2525085Xe030Keywords:
The Man Next Door, Curutchet House, fear, contemporary Argentine cinemaAbstract
The film The Man Next Door (Duprat & Cohn, 2009) depicts the subject of home as a fractured intimate space: the conflicts inherent to urban space reach this intimate zone, and the house becomes a dangerous place. The film portrays a problem of communication and negotiation that causes a radical change in the way of living in the Curutchet House. This article discusses how the film conceives this space in disintegration through the correspondences and dissonances between the house and its residents, considering how the values that guided the construction of the Curutchet are suspended in the diegesis.References
Bauman, Z. (2008). Medo líquido [Miedo líquido]. Río de Janeiro, Brasil: Zahar.
Bauman, Z. (2009). Confiança e medo na cidade [Confianza y miedo en la ciudad]. Río de Janeiro, Brasil: Zahar.
Bru, J. y Vicente, J. (2005). ¿Qué produce miedo en la ciudad? En O. Gutiérrez (Comp.), La ciudad y el miedo (pp. 15-28). Girona, España: Universitat de Girona Publicacions.
Burman, D. (Director). (2010). Dos hermanos [Película]. Argentina: BD Cine.
Campanella, J. J. (Director). (2004). Luna de Avellaneda [Película]. Argentina, España: Tornasol Filmes.
Canuto, F. (2012). O homem armário [El hombre armario]. Drops, 12 (053.07). Recuperado de http://www. vitruvius.com.br/revistas/read/drops/12.053/4228
Colomina, B. (1998). The Exhibitionist House [La casa exhibicionista]. En R. Ferguson (Comp.), At the End of the Century. One Hundred Years of Architecture [Al final del siglo. Cien años de arquitectura] [Catálogo de exhibición] (pp. 126-165). Nueva York y Los Ángeles, Estados Unidos: Harry N. Abrams Publishers, The Museum of Contemporary Art.
Copertari, G. (2012). Vistas del vecino en El hombre de al lado. Revista Canadiense de Estudios Hispánicos, 37 (1), 157-172. Recuperado de http://www.jstor.org/stable/24388785
Cortázar, J. [1951] (1970). Casa tomada. En Bestiario (pp. 9-16). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Sudamericana.
Cremona, A. C. (2011). Tres miradas sobre el racismo argentino: Cabecita negrade Germán Rozenmacher, Reinas de Juan José Hernández y La fiesta ajena de Liliana Heker. En A. De Llano (Comp.), Actas del IV Congreso Internacional CELEHIS de Literatura 2011: Áreas de literatura española, argentina e hispano americana (s.p.). Mar del Plata, Argentina: Universidad Nacional de Mar del Plata.
Delumeau, J. (2007). Medos de ontem e de hoje [Miedos de ayer y de hoy]. En A. Novaes (Comp.), Ensaios sobre o medo [Ensayos sobre el miedo] (pp. 39-52). San Pablo, Brasil: Editora Senac SP, Edições Sesc SP.
Duprat, G. y Cohn, M. (Directores). (2009). El hombre de al lado [Película]. Argentina: Aleph Media.
Eckert, C. y Rocha, A. L. C. (2008). Cidade sitiada, o medo como intriga [Ciudad sitiada, el miedo como intriga]. Iluminuras. Revista Eletrônica do Banco de Imagens e Efeitos Visuais, 9 (21), 1-29. Recuperado de http://seer.ufrgs.br/iluminuras/article/viewFile/9303/5374
Gaggero, J. (Director). (2004). Cama adentro [Película]. Argentina, España: Aquafilms, Filmanova.
Gamberini, M. (4 de junio de 2012). Una nueva cartografía para el cine argentino [Entrada de blog]. Recuperado de http://www.conlosojosabiertos.com/una-nueva-cartografia-para-el-cine-argentino/
Figueiredo, V. L. F. (2012). A partilha do espaço urbano e a questão do outro próximo: Repercussões no discurso teórico e na ficção cinematográfica [La partición del espacio urbano y la cuestión del otro cercano: Repercuciones en el discurso teórico y la ficción cinematográfica]. Galáxia, 12 (24), 103-114. Recuperado de http://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/10413/9429
França, A. (2003). Terras e fronteiras no cinema político contemporâneo [Tierras y fronteras en el cine político contemporáneo]. Río de Janeiro, Brasil: 7Letras.
Freud, S. [1919] (1992). Lo ominoso. En Obras completas. Volumen XVII (pp. 219-251). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Amorrortu Editores.
Hortiguera, H. (2013). Pensar las ciudades: espacios intermediales / espacios interdictorios como escenarios ficcionales en El hombre de al lado (de Mariano Cohn y Gastón Duprat) y Medianeras (de Gustavo Taretto). CiberLetras. Revista de Crítica Literaria y de Cultura, 31. Recuperado de http://www. lehman.cuny.edu/ciberletras/v31/hortiguera.htm
Hortiguera, H. (2014). Confianza, comunidad y eclipse del otro: una lectura de La vieja de atrás (2010) de Pablo José Meza y Un cuento chino (2011) de Sebastián Borensztein. Letras Hispanas: Revista de Literatura y Cultura, 10(2), 35-50. Recuperado de http://gato-docs.its.txstate.edu/jcr:597632d5-8a13- 4bf6-be72-c0e5ade6af8a/10.2Hortiguera
Hortiguera, H. (2015). Vecinos en disenso/espacios en disputa: Cuestionamientos a un nuevo espacio social (urbano) en El hombre de al lado y en La última frontera de Mariano Cohn y Gastón Duprat. Journal of Iberian and Latin American Research, 21(3), 345-359. https://doi.org/10.1080/13260219.2015.1153033
Kessler, G. (2014). O sentimento de insegurança e o medo na Argentina [El sentimiento de inseguridad y el miedo en Argentina]. En L. Zanotta Machado, A. Monteiro Borges y C. Patriota de Moura (Comps.), A cidade e o medo [La ciudad y el miedo] (pp. 54-69). Brasilia, Brasil: Verbena, Francis.
Libedinsky, G. (Director). (2008). Boquete [Videoinstalación]. Argentina.
Medina, G. (Director). (2012). La araña vampiro [Película]. Argentina: Aeroplano Cine, No Problem Cine.
Moguillansky, M. (2014). Metáforas visuales de la desigualdad social en el cine contemporáneo argentino. En L. L. Utrera (Comp.), Actas IV Congreso de la Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual (pp. 848-854). Recuperado de http://www.asaeca.org/aactas/moguillansky.pdf
Murga, C. (Directora). (2008). Una semana solos [Película]. Argentina: Tresmilmundos Cine.
Novaes, A. (2007). Políticas do medo [Políticas del miedo]. En A. Novaes (Comp.), Ensaios sobre o medo [Ensayos sobre el miedo] (pp. 9-16). San Pablo, Brasil: Editora Senac SP, Edições Sesc SP.
Pastana, D. R. (2003). Cultura do medo. Reflexões sobre violência criminal, controle social e cidadania no Brasil [Cultura del miedo. Reflexiones sobre violencia criminal, control social y ciudadanía en Brasil]. San Pablo, Brasil: Editora Método, Instituto Brasileiro de Ciências Criminais (IBCCRIM).
Piglia, R. (1993). La Argentina en pedazos. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ediciones de la Urraca.
Piñeyro, M. (Director). (2010). Las viudas de los jueves [Película]. Argentina, España: Haddock Films, Castafiore Films, Telefé, Tornasol Films.
Puenzo, L. (Directora). (2007). XXY [Película]. Argentina, Francia, España: Wanda Visión, Pyramide Films, Historias Cinematográficas, Cinéfondation, Fonds Sud.
Reis, A. R. (2012). A América negociada e os homens ao lado [La América negociada y los hombres de al lado]. Territórios e Fronteiras, 5 (2), 243-260. http://dx.doi.org/10.22228/rt-f.v5i2.169
Rozenmacher, G. [1962] (2013). Cabecita negra. En Obras completas (pp. 65-72). Recuperado de https:// www.bn.gov.ar/micrositios/libros/literatura/obras-completas
Savoini, S. y Triquell, X. (2013). ¿Miradas de qué clase? Construcciones cinematográficas de los conflictos de clase. Imagofagia, 7, 1-19. Recuperado de http://www.asaeca.org/imagofagia/index. php/imagofagia/article/view/351/303
Sebreli, J. J. (1964). Buenos Aires, vida cotidiana y alienación. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo Veinte.
Solomonoff, J. (Directora). (2009). El último verano de la boyita [Película]. Argentina, España, Francia: Travesia Productions, Domenica Films, El Deseo, Epicentre Films.
Soria, C. (octubre 2010). Funcionalidad del marco y del fuera de campo en El hombre de al lado (2009). Ponencia presentada en el 2.° Congreso Internacional Artes en Cruce: Bicentenarios latinoamericanos y globalización. Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina.
Souza, M. L. (2008). Fobópole. O medo generalizado e a militarização da questão urbana [Fobópole. El miedo generalizado y la militarización de la cuestión urbana]. Río de Janeiro, Brasil: Bertrand Brasil.
Taratuto, J. (Director). (2007). ¿Quién dice que es fácil? [Película]. Argentina, España: Rizoma Films, Zarlek Producciones, Film Suez, Primer Plano Film Group.
Tuan, Y. (2005). Paisagens do medo [Paisajes del miedo]. San Pablo, Brasil: Editora UNESP.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The acceptance of the manuscript by the magazine means the non-exclusive cession of the property rights of the authors in favour of the editor, who allows the reuse, after publication (post print), under a license Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International.
According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Arkadin the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine. Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the Universidad Nacional de La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.