Montage / Remontage of Light

About dystopia in The Handmaid’s Tale

Authors

  • Camila Bejarano Petersen Instituto de Investigación en Producción y Enseñanza del Arte Argentino y Latinoamericano. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata. Instituto de Investigación y Experimentación en Arte y Crítica. Crítica de Artes. Universidad Nacional de las Artes

DOI:

https://doi.org/10.24215/2525085Xe027

Keywords:

Audiovisual montage, remontage, memory, poetics of light

Abstract

The television series The Handmaid’s Tale is a transposition of the homonymous novel by Margaret Atwood. It narrates a universe that exhibits a contemporary case of the plastic appropriation of light, displayed both in terms of composition or mise en scène ‒as illumination‒, and montage ‒generation of audiovisual relationships‒. This particular poetics, which involves the tension between figurative and des-figurative, allows us to approach the treatment of light in two dimensions, associated with memory and montage. On the one hand, a cinematographic one, which refers to the aesthetic device from which the relationships between images and sounds are established; and on the other hand, one that introduces a slightly broader sense, that of the remontage of the inhabited historical time. This last is connected with Walter Benjamin’s notion of the dialectical image, recovered by Georges Didi-Huberman’s approach.

References

Atwood, M. (2010). El cuento de la criada. Barcelona, España: Salamandra.
Bejarano Petersen, C. (2014). De los realismos cinematográficos. Diégesis, ontología y construcción (Tesis
de maestría). https://doi.org/10.35537/10915/44074
Didi-Huberman, G. (2015). Remontajes del tiempo padecido. El ojo de la historia. Barcelona, España:
Universidad del Cine.
Chion, M. (1993). La Audiovisión: introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido. Barcelona,
España: Paidós.
Eisenstein, S. (1949). La forma del cine. Ciudad de México, México: Siglo Veintiuno.
Danto, A. (1999). Después del fin del arte. El arte contemporáneo y el linde de la historia. Barcelona,
España: Paidós.
Koldobsky, D. (2008). Un efecto de las vanguardias. Figuraciones, (4).
Metz, C. (2002). Ensayos sobre la significación en el cine (1968-1972). Barcelona, España: Paidós.
Kluge, A. (2010). Historias del cine. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Caja Negra.
Lévi-Strauss, C. [1961] (1975). Arte, lenguaje y etnología. Ciudad de México, México: Siglo Veintiuno.
Nietzsche, F. (1972). Más allá del bien y del mal. Madrid, España: Alianza.
Romaguera i Ramió, J. y Alsina Thevenet, H. (Eds.). (1993). Textos y manifiestos del cine. Estéticas. Escuelas.
Movimientos. Disciplinas. Innovaciones. Madrid, España: Cátedra.
Seymour, C. Jr. (1964). Dark Chamber and Light-Filled Room: Vermeer and the Camera Obscura
[Habitación oscura y cuarto luminoso: Vermeer y la Cámara oscura]. The Art Bulletin, 46 (3), 323-331. doi
: 10.1080/00043079.1964.10788766
Shiner, L. (2001). La invención del arte. Barcelona, España: Paidós.
Xavier, I. (2008). El discurso cinematográfico. La opacidad y la transparencia. Ciudad Autónoma de
Buenos Aires, Argentina: Manantial.

Published

2021-08-25

How to Cite

Bejarano Petersen, C. (2021). Montage / Remontage of Light: About dystopia in The Handmaid’s Tale. Arkadin, (10), e027. https://doi.org/10.24215/2525085Xe027

Issue

Section

Tema central