Montage, Collage and Assemblage in A Paper Tiger

Authors

  • Eduardo A. Russo Instituto de Investigación en Producción y Enseñanza del Arte Argentino y Latinoamericano. Facultad de Artes. Universidad Nacional de la Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/2525085Xe026

Keywords:

Film, documentary, fiction, collage, visual arts

Abstract

The article examines the presence of different dimensions of montage in A Paper Tiger, (Luis Ospina, 2007). The montage is studied in the cinematographic and videographic fields, as collage in dialogue with the visual arts, and with the practice of assembly, which redefines both the expansion of the montage principle and the notion of the cinematographic apparatus, are examined in the film. From the point of departure of the mockumentary, A Paper Tiger is a productive essay on the relationship between documentary and fiction, between art and revolution, between history and contemporary art, which also thinks on the boundaries of montage.

References

Aub, M. (1985). Jusep Torres Campalans. Barcelona, España: Plaza y Janés.

Casetti, F. (2015). The Lumière Galaxy. Seven Key Words for the Cinema to Come. [Galaxia Lumière. Siete palabras clave para el cine por venir]. New York, Estados Unidos: Columbia University Press.

Cruz Carvajal, I. (2008). Un tigre de papel especialmente verdadero, necesariamente falso. Cinémas d’Amérique latine, 16. Recuperado de http://journals.openedition.org/cinelatino/2189

Cruz, I. (2019). Aspectos ensayísticos de la falsedad documental. Estudio de Un tigre de papel. Comunicación y Medios, (39). Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/pdf/cym/v28n39/0719-1529- cym-28-39-00080.pdf

Dragu, M. (2020). Form and Meaning in Avant Garde Collage and Montage [Forma y significado del Collage y el montaje en la vanguardia]. New York-Londres, Estados Unidos-Inglaterra: Routledge.

Dubois, P. (1999). Video - Cine - Godard. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Libros del RojasEudeba.

Godard, J-L. (1988-1998). Histoire(s) du cinéma [Historia(s) del cine] [mini-serie televisiva]. Paris, Francia: Canal+

Gómez, S. A. y Henao, C. E. (2008). Que la verdad sea dicha. Entrevista con Luis Ospina, Revista Kinetoscopio, (80). Recuperado de https://luisospinafilm1.jimdo.com/sobre-su-obra/entrevistas/ que-la-verdad-sea-dicha-entrevista-con-luis-ospina-por-santiago-andrés-gómez-y-carlos-eduardohenao/

Gómez Gutiérrez, F. (2008). Radiografía de una momia. Tiresias, (2).

Lévi-Strauss, C. (1962). El pensamiento salvaje. México DF, México: Fondo de Cultura Económica.

Manovich, L. (2005). El lenguaje de los nuevos medios de comunicación. Barcelona, España: Paidós.

Marzo, J. L. (2020). El fake en el arte latinoamericano. Revista de Historiografía, (33). Recuperado de https://e-revistas.uc3m.es/index.php/REVHISTO/article/view/5483

Oroz, E. (11 de noviembre de 2007). Un tigre de papel [Entrada de blog]. Recuperado de https:// luisospinafilm1.jimdo.com/sobre-su-obra/rese%C3%B1as/un-tigre-de-papel-por-elena-oroz/

Ospina, L. y Mayolo, C. (1973). En busca de María [Película]. Bogotá, Colombia: Nueva Era- Cinemateca Distrital de Bogotá.

Ospina, L. y Mayolo, C. (1977). Agarrando Pueblo [Película]. Bogotá, Colombia: SATUPLE.

Ospina, L. (2003). La desazón suprema. Retrato incesante de Fernando Vallejo [Película]. Bogotá, Colombia y México D.F., México: Luis Ospina.

Ospina, L. (2007a). Un tigre de papel [Película]. Bogotá, Colombia: Congo Films.

Ospina, L. (2007b). Palabras al viento. Mis sobras completas. Madrid, España: Aguilar.

Ospina, L. (2015) Todo comenzó por el fin [Película]. Bogotá, Colombia: Luis Ospina-Fondo para el Desarrollo Cinematográfico Proimágenes.

Romero Rey, S. (1995). Luis Ospina, el video como forma de resurrección. Cinémas d’Amerique Latine, (3). Recuperado de https://luisospinafilm1.jimdo.com/sobre-su-obra/artículos/luis-ospina-el-vídeocomo-forma-de-resurrección-por-sandro-romero-rey/

Suárez, J. (2016). Todo comenzó por el archivo. Los cuadernos de Cinema 23, (008). México D.F., México: La Internacional Cinematográfica.

Wees, A. (1993). Recicled Images. The Art and Politics of Found Footage Films [Imágenes recicladas. El arte y la política de los films de metraje encontrado]. Nueva York, Estados Unidos: Anthology Film Archives.

Published

2021-08-25

How to Cite

Russo, E. A. (2021). Montage, Collage and Assemblage in A Paper Tiger. Arkadin, (10), e026. https://doi.org/10.24215/2525085Xe026

Issue

Section

Tema central