Cartographic Montage. Thoughts Around Calle 52 and the Portrait of the City

Authors

  • Pablo Ceccarelli Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/2525085Xe022

Keywords:

Montage, city symphony, La Plata, short film, flood

Abstract

This article reflects on the development of Calle 52, these on Audiovisual Arts degree in the the Faculty of Arts (FDA) of National University of La Plata (UNLP). The short film explores the portrait of the city of La Plata (Buenos Aires, Argentina) and the traces of the flood that occurred in April 2013. Through the story about the different stages of the work’s elaboration, montage is investigated as a way of production of meaning and script writing, generating these in the process of construction of the audiovisual piece, both in the initial development, the shooting and its final assembly.

References

Álvarez, M., Conti, M., Comello, N., Goldes, D., Moro, A., Torrado, M., Obligado, P., Scelso, G. (Directores). (2017). Córdoba, sinfonía urbana [Película]. Argentina: sin datos.

Amiel, V. (2007). Estética del montaje. Madrid, España: Abada.

Badenes, D. (2015). Un pasado para La Plata. La Plata, Argentina: Estructura Mental a las Estrellas.

Bioy Casares, A. (1985). La aventura de un fotógrafo en La Plata. Recuperado de https://epdf.pub/laaventura-de-un-fotografo-en-la-plata.html

Ceccarelli, P. (2017). Desde el suelo. Pulsión, 6 (6), 12-15.

Ceccarelli, P. (2019). Calle 52 (Tesis de licenciatura). Facultad de Artes de la Universidad Nacional de La Plata, La Plata, Argentina.

Donoso, C. (2017). El otro montaje. Reflexiones en torno al montaje documental. Santiago, Chile: La Pollera Ediciones.

Fontán, G. y Peirano, G. (2018). El lago helado. La Plata, Argentina: Facultad de Bellas Artes, Universidad Nacional de La Plata.

Franken, M. e Ivens, J. (Directores). (1929). Regen [Película]. Países Bajos: Capi-Holland.

Gianvito, J. (Director). (2007). Profit Motive and the Whispering Wind [Película]. Estados Unidos: Traveling Light Productions.

González, R. (2004). La utopía abandonada. El proyecto escultórico de La Plata (1882-1920). La Plata, Argentina: Instituto de Cultura, Prov. de Buenos Aires.

González, S. y Vallina, C. (Directores). (2002). Hamlet Finge [Película]. Argentina: sin datos.

Gore, M. (1985). Fly on the windscreen. En Black Celebration [CD]. Londres, Inglaterra: Mute.

Kohon, D. J. (Director). (1958). Buenos Aires [Película]. Argentina: sin datos.

López Mac Kenzie, J. y Soler, M. (2014). 2A. El naufragio de La Plata. La Plata, Argentina: La Pulseada.

Lorente Bilbao, J. I. (2003). Miradas sobre la ciudad. La sinfonía como representación de la urbe. Zainak, (23), 55-69. Recuperado de https://core.ac.uk/download/pdf/11498037.pdf

Murch, W. (2001). En el momento del parpadeo. Un punto de vista sobre el montaje cinematográfico. Recuperado de https://seccionvideo.files.wordpress.com/2012/09/walter-murch-en-el-momentodel-parpadeo.pdf

Oubiña, D. (2013). Las huellas del pie: riesgos y desafíos del cine argentino contemporáneo. En J. Andermann y A. Fernández Bravo (Comps.), La escena y la pantalla. Cine contemporáneo y el retorno de lo real (pp. 41-50). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Colihue.

Ruttmann, W. (Director). (1927). Berlin: Die Sinfonie der Großstadt [Berlín, sinfonía de una ciudad] [Película]. Alemania: Deutsche Vereins-Film.

Sánchez Biosca, V. (2007). Fantasías urbanas en el cine de los años veinte. Lars, cultura y ciudad, (7), 23-27.

Sheeler, C. y Strand, P. (Directores). (1921). Manhatta [Película]. Estados Unidos: Kino Video.

Vertov, D. (Director). (1929). Chelovek s kino-apparatom [El hombre de la cámara] [Película]. Unión Sovietica: VUFKU.

Vigo, J. (Director). (1930). À propos de nice [A propósito de Niza] [Película]. Francia: Jean Vigo.

Zylberman, L. (2010). La agresión del presente sobre el resto del tiempo, o sobre las nuevas sinfonías de ciudad. Ponencia presentada en el 2.º Seminario Internacional Políticas de la Memoria. Centro Cultural de la Memoria Haroldo Conti, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina.

Published

2020-08-05

How to Cite

Ceccarelli, P. (2020). Cartographic Montage. Thoughts Around Calle 52 and the Portrait of the City. Arkadin, (9), e022. https://doi.org/10.24215/2525085Xe022

Issue

Section

En construcción